Lema

    Hej! Jag går andra året på det naturvetenskapliga programmet och mitt intresse för både kemi och biologi har blivit större sedan jag började på gymnasiet. Är väldigt sugen på att läsa civilingenjörsprogrammet med inriktning bioteknik, men saken är den är att jag inte är direkt något mattesnille. Fick C i matte 1C och D i matte 2C. Hur mycket matte läser man och på vilken nivå? Skulle jag kunna klara av den även om jag inte är matematiskt begåvad?

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lema,
    kravet /särskild behörighet/ inom matte till alla de olika Civilingenjörsutbildningar är att man har godkänt betyg i matematik 4. Det måste du alltså få, om du ska kunna komma in på Civilingenjörsprogrammet.
    Du måste också få godkända betyg i fysik 2, och i kemi 1. Det ingår i Särskild behörighet till civilingenjörsprogrammen; till vissa kan även kemi 2 godkänt betyg i i biologi krävas /beror lite på exakt vilket civilingenjörsprogram det är/ men matte 4 krävs alltid.
    Om du uppnår godkänt betyg i matematik 4 - kan du bli behörig; sedan konkurrerar man om plats på utbildningen. Det går inte, som Obehörig, att komma in på högskoleutbildningar i Sverige.
    Om du får godkänt betyg i matte 4 - tycker jag du bör söka och vi hoppas du kommer in; om du inte uppnår godkänt betyg i matte 4, då är det en "icke-fråga" ... då du kommer tyvärr inte kunna konkurrera om plats på något civilingenjörsprogram.

    Alla som kommer in på en högskoleutbildning, har möjlighet att klara av den. I annat fall tas man inte in. Sedan beror det mycket på motivation; vilket stöd man får för övrigt - ex. om bostadssituation, familjesituation, ekonomiska situationen funkar...

    Inom matte finns det bra hjälp att få via www.matteboken.se och >>Mattecentrum som driver Räknestugorna i fler än 30 städer.

    • : Jag kommer nog få minst godkänt i alla mattekurser, men frågan är om jag skulle kunna klara av utbildningen.
    • Julia : Matte 4 ingår i inriktningen Naturvetenskap, inte i inr.Samhällsvet. på NA.
    • Julia : Om du får godkänt i matte 4 och i fysik 2 och i kemi 1 och för övrigt, även får Examensbevis - blir du behörig att söka till civilingenjörsprogrammen. Om du får endast E betyg i matte 3 och 4, exempelvis, sänker det ditt totala meritvärde; då kanske du inte kommer in. Det gäller att KOMMA IN i konkurrensen om utbildningsplats. Och att klara av programmet blir då "nästa fråga".
    • Julia : Innehåll /exakt vad som läses på ett högskoleprogram/ är inte konstant; det påverkas av bl a nya rön. Du ska ev läsa på högskola från hösten 2019... och jag tror inte någon kan idag svära på vad Exakt som kommer att ingå i programmet.
    • : Jag fick 1,5 på HP, så att komma in på programmet är nog inget problem :)
    • Anna : Bra, då tror vi att du kommer in.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, jag tänker så här - vill du prova boka "bli student för en dag" på det programmet som intresserar dig? Programmets egen sida är www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Bioteknik - där finns det även uppgifter till studievägledare på det programmet; kontakta henne och fråga om du kan boka studiebesök /vara med en dag/ - då kan du sitta på föreläsningar och prata med de studerande som redan går på programmet.
    De som går på programmet och de som jobbar på programmet måste ju rimligtvis vara de som vet mest om programmet, så tänker jag.

    Hej igen, vi fick nu svar från Chalmers, tekniska högskolan i Göteborg. Var god läs svaret nedan;

    Hej!
    I utbildningen i Bioteknik så är 1/4 av kurserna rena matematikkurser. I de övriga kurserna så baseras det på grunden i matematik så det är ett ämne som kommer med stort sett hela tiden.

    Jag skulle vilja tipsa eleven om att komma på någon utav av våra besöksdagar där studenter på Bioteknik finns med. Då kan hen prata med dem och få en bild av hur det är att plugga hos oss hur matematikinslaget är.

    Chalmersdagen den 6/3
    https://www.chalmers.se/sv/utbildning/mot-chalmers/Sidor/Chalmersdagen.aspx

    Kemi- och biotekniks besökskväll 20/3
    https://www.chalmers.se/sv/utbildning/mot-chalmers/Sidor/oppet-hus-pa-chalmers.aspx
    Hälsningar
    …………………………
    Studievägledare | Student Guidance Counsellor
    Student- och utbildningsavdelningen | Student and Education Office
    Studentstöd | Student Support

    Vi fick idag svar från Göteborgs Universitet - från en studievägledare, som frågade några studerande - och så här tycker dem:

    Man klarar matten om man jobbar för det. De flesta tycker att matten är svår men de flesta klarar den, om man bara pluggar och jobbar för det tillräckligt mycket. Det man dock ska vara väl medveten om är ju att alla ingenjörsprogram innehåller ganska mycket matte, så man kan nog inte gå på att man enbart är intresserad av biologi och kemi. Man måste kanske inte älska matten men man måste tolerera den och vara medveten om att man dels läser en hel del ren matte och att matten dessutom inkluderas i många av ens icke-rena mattekurser.
    Bioteknik är nog rätt val om man är intresserad av biologi/kemi med teknisk inriktning, men om man vill läsa ren biologi och kemi så är det nog snarare andra utbildningar man ska söka till.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, vi fick nu svar från en sakkunnig. Var god läs svaret nedan:

    Civilingenjörsprogrammen är ju matematikfokuserade och jag skulle väl säga att svårighet för matematik kommer uppdagas ganska tidigt i utbildningen om kurserna inte går bra. Jag älskade matematik och hade A i alla förutom matte 4 där jag hade B men jag har ändå haft svårt för många  mattekurser. Sedan handlar det också om att faktiskt trivas på utbildningen, bioteknik innefattar 25% ren matematik och sedan applikation av matematik i andra kurser. Man behöver inte älska matematik för att klara av programmet men om det bara handlar om att personen i fråga har svårt för matematik (och inte kanske hur gymnasiestudierna är i allmänhet) så kommer hen antagligen få det tufft.

    Jag skulle dock säga att om personen är intresserad av bioteknik och vill testa så kommer hen märka väldigt tidigt på hösten hur första kursen/tentan går (då detta är en matematikkurs) och kanske fungerar det bättre på högskolan då man fokuserar på bara två kurser samtidigt. (Tänker att det kan vara lätt att prioritera ner matematik om man har svårt för det när det finns andra kurser som är lättare.)

    Skulle hen vara passionerad för bioteknik så skulle jag säga att det är värt ett försök men ändå i åtanke att man behöver kämpa när man kommer till ett civilingenjörsprogram oavsett vad bakgrunden är.

    Liselotte