Anders

    Jag tänkte möjligen söka till en universitetsutbildning i Norge och har hittat följande sida med antagingspoäng: https://www2.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/18/poenggrenser_vara_hoved.html men hur funkar deras jämförelsetal? I Sverige förstår jag att gymnasiesnittet är mellan 10 och 20.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,
    tyvärr har inte Fråga SYV någon expert på studier i Norge.
    Så vi kan endast hänvisa dig till de hemsidorna som vi bedömer som pålitliga och där vi hoppas du kan hitta intressant för dig information. Här nere är länkarna:
    utdanning.no/tema/utdanning/videregaende
    norden.org/sv/info-norge
    studyinnorway.no
    norway.no/no/sweden/for-nordmenn/studere

    Och du kan testa ställa din fråga till Norska Ambassaden i Stockholm - t.ex kan du se om du vill ställa din fråga via ambassadens facebook-sida. Ambassaden kan ha ngn "utbildnings-ansvarig" eller kan, förhoppningsvis, hänvisa dig någonstans där du får svar på din fråga.

    Vänligen
    Julia