Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,
    obehöriga kan inte antas till svenska högskole-/Universitetsutbildningar.
    Av informationen på su.se/syv framgår bl.a att 15% av studieplatser på SYV-programmet på SU med start HT22 kommer tillsättas med sökande som har meritvärde (på sina gymnasiala betyg) att konkurrera med + även minst 4-årig arbetslivserfarenhet; och ännu 15% av platserna kommer tillsättas med sökande som har resultat från högskoleprovet + minst 4-årig arbetslivserfarenhet. Eftersom inte alla som söker kan bekräfta att de har minst 4-årig arbetslivserfarenhet, kommer det vara färre sökande i de urvalsgrupperna där arbetslivserfarenhet krävs, så du vinner på att delta även i de grupperna.
    Sökande prövas i alla de grupper där de kan prövas. En och samma person kan prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt och i varje urvalsgrupp har hen en ny chans att bli Antagen.
    Du vinner på att skicka med arbetsgivarintyg som bekräftar att du har minst 4-årig arbetslivserfarenhet, för att du kommer i så fall prövas i minst ännu en till urvalsgrupp; har du resultat från högskoleprovet, kommer du prövas även i HP-urvalet och i HP-urvalet/arbetslivserfarenhet. Du förlorar definitivt inget på att skicka med arbetsgivarintyg. Lycka till med din ansökan!