Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,

    Antagningsgränser i BI och BII bestäms inte på förhand, utan det i efterhand visar sig hur det blev.

    Om du är behörig på de betyg du fick på gymnasiet och du behöver, alltså, inte komplettera för att bli behörig, provas du i BI.

    Vill du "hamna" även i BII, måste du se till att få Nya betyg på komvux eller genom prövningar i de kurser som kommer att räknas in - och det är kurser som ger Meritpoäng>> och de kurser som du redan har i ditt examensbevis - om du får högre betyg i någon kurs som finns i ditt examensbevis och/eller om du får nya betyg i kurser som ger dig meritpoäng. Du måste alltså Höja ditt meritvärde för att med det Högre meritvärde prövas i BII. Höjningen behöver inte vara stor, men det måste bli en höjning.

    vänligen

    Julia syv