Lisa
    Hej, är en 19-årig tjej som dagligen försöker komma på vad jag ska göra med min framtid. Är som person väldigt driven och vill kunna påverka samhället till det bättre. Älskar att arbeta och möta människor. Tror det är här det blir svårt, jag har insett att jag inte vill specialisera mig på en viss åldersgrupp eller kategori. Jag vill kunna jobba med människor i alla åldrar, med olika etnicitet och med olika egenskaper. Att både jobba inom hemtjänst och skola har varit så fantastiskt roligt.

    Jag skulle vilja driva ett företag. En fritidsgård för alla. Att ha en lokal att utgå ifrån. På förmiddagar kan man ha en slags fritidsverksamhet för pensionärer. Man kan skapa aktiviteter utifrån deras intressen så som att laga mat, baka, lära sig mer teknik, träna och röra på sig utifrån förutsättningar, gå ut i skogen och mycket mer.

    Några eftermiddagar i veckan skulle man kunna ha en verksamhet för barngrupper, typ 6-8 år och 9-12 år. Där hittar man också på aktiviteter utifrån intressen både i lokalen men även för att hitta på rörelseaktiviteter utomhus. Man skulle även kunna ha en enskild grupp för personer med funktionsnedsättningar där man verkligen får öva på att utgå från individuella skillnader. Även en grupp för nyanlända. På sikt skulle ett syfte kunna vara att integrera alla dessa människor. Nyanlända för att känna sig mer trygga i ett nytt land men jag tror även det hade varit guld värt för vissa barn att träffa äldre som bär på massor av erfarenhet. Men även för de äldre som skulle kunna känna sig viktiga i en roll där de skapar nya band till yngre generationer.

    Några kvällar i veckan skulle man även kunna ha en mer traditionell fritidsgård för ungdomar. En mötesplats där alla är välkomna, möts med respekt samt ger respekt i gengäld.

    Jag tror det är viktigt för alla människor att finna en sådan här verksamhet då det lilla extra i vardagen är det viktiga. Som får oss att kunna koppla av och bara känna tillfredsställelse.

    Dock kan jag nog inte bortse från att jag har ett rätt så stort intresse när det kommer till pedagogik. Men att ha någon slags verksamhet för läxhjälp hade nog passat mig som handen i handsken.

    Min stora fråga är vad jag ska studera. Är studiemotiverad och vill väldigt mycket men har inte hittat någon utbildning som känns som den rätta.

    Längtar tills dagen då jag kommit fram till vad jag ska fortsätta studera...Jag vet vad jag vill, jag vet bara inte riktigt hur jag ska ta mig dit.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,
    det är fantastiskt roligt att läsa om den verksamheten som du i framtiden vill driva. Det finns stora behov av sådana "träffpunkter" och att du har de tankarna och planerna är jättebra. Dock finns det ett antal problem/hinder; de ekonomiska - vem ska betala för allt detta, för lokalen, för personal, för material som används i verksamheten?
    Sedan: det "rättsligt-juridiska" sidan... ska alla som vill få komma till den verksamheten? I så fall kan det bli så många så att de ej (rent fysiskt) får plats i lokalen; vem ska man då prioritera? Vem ska fatta beslut om vilka ska få komma in? Och om någon person kommer känna sig orättvist behandlad (kanske pga hen har psykiska problem och inbildningar gör att hen tror på att något har hänt som egentligen inte har hänt) och anmäler verksamheten och drar igång en juridisk process, kräver skadestånd?
    ****
    Har man råd, kan man starta en sådan verksamhet (om man exempelvis hittar rika sponsorer) och för det behöver du inte nödvändigtvis ha någon speciell utbildning, utan du kan anställa dem som har rätt utbildning: socionomer, pedagoger, jurister - vilka du själv vill.
    En väg att gå kan vara att söka bidrag från EU-fonder; oftast krävs det dock att hälften av alla kostnader betalas "ur annan ficka", dvs att minst 50% av vad det skulle kosta, ska man hitta finansiering för på "hemmaplan", att någon företag eller organisation i Sverige betalar. Undersök gärna den möjligheten, är mitt råd.
    Dock brukar det, i praktiken, visa sig vara mycket svårt att "få ihop" det.

    ***
    Angående vilken utbildning du kan gå - så är mina tips att du tittar på många olika yrkespresentationer på www.framtid.se - börja kanske med Psykologisk coach >>Socionom >>, Pedagog >>, Beteendevetare >>, SIUS-konsulent >>. I de flesta yrkespresentationerna finns det även info om vilken utbildning som krävs eller rekommenderas för att kunna få jobba inom det yrket.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vänliga hälsningar
    Julia syv