Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    jag ser att du är 17 år och jag antar att du ännu inte läser i åk3, utan i åk2 eller 1 på Naturvetenskapsprogrammet, stämmer det?

    Meritpoäng kan man ha max 2.5. Du kan läsa om vad meritpoäng är och hur man får dem på GymnasieGuiden.se, snabblänk här>>

    Du kan, alltså inte ha 11 meritpoäng (ingen kan :)!

    Om du menar Jämförelsetal eller Meritvärde, med vilket man konkurrerar om utbildningsplats på högskola/universitet - då är det en annan sak...

    Ännu vet vi inte vad du kommer att ha i Meritvärde (Meritvärde = Jämförelsetal + de eventuella Meritpoängen). Vi vet heller inte vad dina "konkurrenter" kommer att få. Vi vet inte hur stort antal platser på högskoleutbildningar som kommer att finnas när det blir dags för dig att söka till eftergymnasiala utbildningar.

    Det man kan säga ganska säkert, är att i fall man vill läsa till Läkare, Tandläkare, Veterinär, Arkitekt eller Psykolog - så kommer man inte in med 11 i Meritvärde för att det är mycket populära utbildningar som alltid kräver höga betyg eller högt resultat på högskoleprovet

    HP, Högskoleprovet ger en extra chans att komma in. Du kan ha alla E-betyg i alla kurser på gymnasiet och inga meritpoäng (och det ger Meritvärde på 10.0) och ändå komma in på en populär utbildning, om du får högt resultat på högskoleprovet. Det kan också ibland finnas möjlighet att komma in via Alternativt urval>>

    Förutom högskola, finns det även andra utbildningsformer - kika på dem här>>

    Frågan är också (mycket viktigt!!!) - vad det är det du vill jobba som? Jag antar att du inte vill skaffa dig utbildning till ett yrke som du inte kan tänka dig jobba inom.

    Läs yrkespresentationerna (finns nu ca 1000 st. och blir fler för varje dag) - på www.framtid.se

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte
    • : Men vad kan man bli om man har lägger på som meritpoäng 2.5 och får 13.5 och vad måste man ha för att komma in på läkarprogrammet eller aptekprogrammet och hur mycket kan man få som Max på högskoleprovet?
    • Anna : Läkar- och apotekarprogrammen brukar ha betydligt högre antagningsgräns, lägst 19.0 men oftast högre än så. På Högskoleprovet kan man som max få 2.0.
    • Milla : Men tänk på att man lägger INTE ihop resultat av Högskoleprovet med betyg. Det är så att man konkurrerar i OLIKA urvalsgrupper med resultat av HP och med sina betyg.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag vill tipsa om alla de olika yrken inom hälsa- och sjukvård>>

    och inom andra områden, än hälsa&sjukvård. Vi presenterar just nu ca tusen olika yrken på www.framtid.se och yrkesbeskrivningarna blir fler och mer utförliga för varje dag, så det lönar sig att kika in med jämna mellanrum för att se om ngt nytt yrke har dykt upp. :)

    Bästa hälsningar

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare