Lina
    Hej, jag går i nian och ska snart välja gymnasium och mitt val lutar år att välja NA men samtigt så känner jag att jag inte orkar med pressen på NA och att jag någonstans vill gå Barn och fritidsprogrammet. Problemet är att jag inte vet om det e just barn jag vill jobba med i framtiden, därför känns NA som ett säkrare val+ så har jag för höga poäng för att komma inte Barn och fritid och könns då som att mina finabetyg går i spillo. Jag känner också att jag gör min omgivning besviken, jag vet att det e mitt val ich att jag ska välja det jag vill osv men jag vet inte om jag pallar stressen. Snälla hjälp

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lina! Jag vill föreslå att du tittar på ännu fler alternativ t.ex på Estetiska programmets inriktning >>ES/estetik-och-media

    ES är ett högskoleförberedande program men man läser obligatoriskt bara en matte kurs, men kan välja läsa mer matte från åk 2, om man vill. På ES behöver man inte läsa moderna språk -det är valbara kurser.

    På tal om Barn-& fritidsprogrammet så är det många blivande brandmän och poliser samt lärare ( och lärare kan man bli för vuxna, t.ex folkhögskolelärare ) som läser på BF; man behöver inte nödvändigtvis jobba med barn om man går BF.;)