Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32117 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'forskning' (17 st.)
-
Plugga till SSK ?
Jag har kandidatexamen i folkhälsovetenskap (folkhälsostrategi för hållbar utveckling 180hp) och gjorde 2 avancerad fristående kurser; en epidemiologi och en samverkan i utvecklingsarbet för barn och unga. Nu är jag snart köar med master program i...
Hej!Du har en mångsidig utbildningsbakgrund inom folkhälsovetenskap och sexuell och reproduktiv hälsa (SRHR), vilket är mycket värdefullt. Här är några förslag och tips som kan vara till... Läs hela svaret -
30hp mot 90hp socialpsykologi för att forska inom ämnet i framtiden?
Hej!
Jag önskar att forska inom socialpsykologi i framtiden. Jag har hittat två kandidatprogram hittills som inkluderar socialpsykologi, Beteendevetenskapligt kandidatprogram på Uppsala Universitet, och Kandidatprogram i beteendevetenskap på Lunds universitet....
Hej,du får bäst svar på just den typen av frågor av studievägledare på de institutioner där de aktuella utbildningarna ges. Det svaret jag kan ge... Läs hela svaret -
Arbeta med utsatta kvinnor?
Hej! Jag läser just nu till en kandidat I kriminologi (läst ungefär 45p hittills) och har börjat fundera på var jag ska jobba i framtiden. Jag har alltid brunnit för kvinnofrågor och är särskilt intresserad av våld i nära relationer,...
Hej Lina,arbeta med utsatta krvnnor, alltså inom det område som du är intresserad av, kan man på olika sätt.Kika i första hand på yrket Kvinnojoursmedarbetare som du själv i din... Läs hela svaret -
Hur blir man Psykolog eller Forskare inom psykologi?
Hej, Jag skulle vilja studera något inom psykologi/neurologi. Jag har tänkt antingen psykolog till neuropsykolog, men även att bli forskare inom psykologi. Vilka tillvägagångssätt finns för att bli dessa respektive? Och finns det några alternativa...
Hej Daniel,i Sverige är Psykolog ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen. Utan sådan leg. får man ej kalla sig för en psykolog eller jobba som psykolog, i... Läs hela svaret -
Vad krävs för att bli doktorand?
Hej! Min fråga är uppdelad i två kan man säga. Ena delen är handlar rent om kurser och behörighet, medan andra delen handlar om själva universiteten som erbjuder utbildningarna. Jag är väldigt intresserad av att studera min väg upp till att...
Hej Ivana,inför mastrprogrammet måste man ha 3-årig högskoleutbildning, och det är 180 hp.Självaste masterprogrmmet är sedan 2-årigt, alltså 120 hp.Att endast läsa fyra... Läs hela svaret -
Yrke inom kroppsspråk?
Hej! Jag är intresserad av kroppsspråk väldigt mycket, typ att jag pratar med personer och vet hur dem är av deras kroppsspråk, vad för yrke kan jag välja då?
Hej Salli,jag antar att du inte menar att du vill "utöva" icke-verbal kommunikation som t.ex mimare (pantomimartister) och clowner gör, utan jag gissar på att du menar att du vill studera icke-verbal kommunikation, och i... Läs hela svaret -
Professor i psykologi och psykiatri?
Hur blir man professor i psykologi? Hur blir man professor i psykiatri?
Hej Mira, För att få tjänster som professor krävs omfattande meriter från egen forskning på avancerad nivå och erfarenhet från att ha undervisat på... Läs hela svaret -
Skillnaden mellan forskarlön / lönestatistik från master ?
Hej! Jag undrar hur det är med lönen när man läser vidare. Till exempel vill jag läsa till civilingenjör inom bioteknik och funderar sedan att läsa vidare till forskare. Lönen för forskare är lägre än för en civbiotekniker och jag funderar på hur det fungerar? Läggs lönerna på varandra eftersom...
Hej Linda, om man har utbildning på avancerad nivå (master- eller magisterprogram), kan man söka Doktorandtjänster, om man hittar några tjänster som utannonseras; det... Läs hela svaret -
Vilken utbildning ska jag välja för en karriär inom genteknik?
Hej! Jag heter Sandra och går andra året på naturprogrammet just nu. Jag är fortfarande osäker på exakt vad jag vill läsa till efter gymnasiet, men jag har på sistone utvecklat ett intresse för genteknik och genredigering. Jag är särskilt nyfiken på CRISPR-metoden som det forskas mycket...
Hej Sandra;jag tycker du kan börja med att välja tema till ditt GA, gymnasiearbete inom genteknik och genredigering, kanske rent av göra GA om CRISPR-metoden. Du kan också... Läs hela svaret -
Hur gör jag för att arbeta med genteknik?
Hej! Jag heter Sandra och går andra året på naturprogrammet just nu. Jag är fortfarande osäker på exakt vad jag vill läsa till efter gymnasiet, men jag har på sistone utvecklat ett intresse för genteknik, speciellt forskning på embryonala stamceller och iPS-celler. Jag är dock väldigt osäker på...
Hej Sandra,Forskare blir man efter en mycket lång och mödosam process som kräver stort engagemang och ofta lägger man mycket mer än endast "heltid" /med "heltid" menas det 40 timmar per... Läs hela svaret -
Kan man forska som barnmorska?
Hej! Jag undrar om man kan forska som barnmorska! Jag tycker det är kul med cellbiologi, genusfrågor, kvinnosjukdomar sexuell hälsa och sådana saker. Jag gillar alltså både biologiperspektivet och samhällsperspektivet och hur de går in i varandra. Därför känns det som att forskning och...
Hej Kajsa,det tar rätt lång tid innan man kan få legitimation som barnmorska. För behörighet till barnmorskeprogrammet krävs det av Socialstyrelsen utfärdad svensk legitimation som... Läs hela svaret -
Måste doktorander och forskare undervisa?
Jag undrar om doktorander måste undervisa, och måste en undervisa för att kunna forska?
Hej Lisa,svar på din fråga kan bero på olika saker... vi på Fråga syv kan inte ge ett kort och konkret svar som omfattar alla de olika branscher och olika situationer. Om du är 19... Läs hela svaret -
Vilka vägar kan jag ta om jag vill forska inom psykologi?
Hej!
Jag går just nu i termin 3 på psykologprogrammet vid Örebro Universitet och har börjat intressera mig för att forska i framtiden. Bör/måste jag lägga till studier? Får jag skriva avhandling? När blir jag behörig att...
Hej Saga, info om yrket forskare - finner man på https://www.framtid.se/yrke/forskareAngående vägen till att bli forskare - För att bli behörig att söka... Läs hela svaret -
Vart ska jag praktisera och hur tar jag mig till väga?
Hej! Jag heter Matilda och går i 8:an och ska praktisera snart men jag vet inte hur jag får tag i en praktikplats. Jag är väldigt intresserad av NO och skulle gärna vilja ha en praktikplats som har något med de ämnena att göra till exempel någon forskning anläggning. Jag bor i Stockholm och...
Hej Matilda,har ni någon "PRAO_ansvarig" på din grundskola? Om inte, råder jag dig att be SYV och din klasslärare om hjälp och också dina föräldrar och andra... Läs hela svaret -
forskning och masterprogram?
Hej! När man har läst klart masterprogrammet i läkemedelsanvändning (2-årig utbildning) ....kan man sedan gå vidare till forskning (forskarutbildning) för att få PhD ? Med enklare ord kan man få PhD efter att man har fått masterexamen i läkemedelsanvändning? Om ja, vad kan man forska inom (i...
Hej KaK!Med examen från masterprogrammet, så som reglerna är idag, kan man söka till forskarutbildningen. Förhoppningsvis ändras inte ngt så där jättemycket på den fronten inom... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga