Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31881 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'personal på ett gymnasieantagningskansli' (9 st.)
-
nekad innan andra val???
Jag har visst blivit nekad till en linje men det jag inte fattar är hur. Hur kan jag bli nekad innan andra valet? jag har väl inte redan ansökt eller va?
Hej!med så lite information som finns i din fråga kan jag inte ge någon förklaring till det som har hänt; du måste prata med syv-en på din nuvarande skola som - om det behövs - kontaktar... Läs hela svaret -
Finns det ändå en chans??
Hej! Jag valde Estetprogrammet Bild och form som förstahandsval, men nu fick jag beskedet att den linjen på skolan jag helst hade velat gå på inte kommer starta HT-24. Jag antar att det är för att för få valde just den linjen på den skolan,...
Hej!du måste fråga de som jobbar på ditt gymnasieantagningkansli och du kan också fråga på den gymnasieskolan som frågan gäller... de är mest insatta i hur utbildningsutbud kommer... Läs hela svaret -
Jag behöver kod?
Jag behöver ett kod för att kunna söka till et gymnasium, jag var klar med nyan för två år sedan och tog paos. behöver hjälp för att söka till gymnasium?
Hej! Du behöver kontakta ditt gymnasieintagningskansli för att få inloggningen till Hemsidan för gymnasieval. -
Vilka möjligheter har man att ändra sitt val vid omval?
Hej, jag har fått i uppgift från min skola att jag inte kan lägga till nya skolor vid omvalet om de inte ursprungligen var med vid preliminär valet. Stämmer det? Mitt barn har just nu listat 8 alternativ till prel valet men vi tror att vi under våren efter att...
Hej Anna!det du beskriver måste vara någon sort missuppfattning... kanske har information om vad som gäller vid SENT val (när antagningen är gjort) och Omval (en period... Läs hela svaret -
Hur gör jag tillägg sent?
Vi vill förstå så vi skickar in rätt val eftersom nu fanns det bara ett som Peo är behörig till så behöver Peo nu lägga till flera till eftersom Peo nu har 8 betyg och är behörig till gymnasiet men ca 90 poäng vi ska ha kvar var 4...
Hej Peo,om din fråga gäller Gymnasieval (alltså val till en gymnasial utbildning) då är det bästa rådet vi kan ge är att du följer de anvisningar du fick av en SYV på din... Läs hela svaret -
Hur fungerar ansökan till program när man sökt niu?
Elev har sökt niu alpint på flera olika orter. Nu har jag fått olika besked om hur hen ska göra med sin "vanliga" ansökan till gymnasieprogram. Om eleven inte blir antagen till niu så vill denne inte heller gå ett program på den orten. Besked om...
Hej Emma, du ställer viktiga frågor men som bäst besvaras av elevens antagningskansli. Det finns ett stort antal olika gymnasieantagningskanslier, och kontaktuppgifter till dem hittas... Läs hela svaret -
Min ansökan saknar underskrift?
Hej! Jag bekräftade min ansökan, skrev ut och skrev under och lämnade den till en lärare på min skola som lade den i vår SYVens fack. Men SYVen har inte varit på skola sedan dess så hon kan ju inte ha kollat på det än. Idag gick jag in på ansökan som nu är stängd och såg att det...
Hej Linnea,jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra! Jag tycker givetvis att du ej bör straffas om du gjorde allt rätt och i tid. Kontakta din syv på skolan. Du kan samtidigt också kontakta... Läs hela svaret -
Vilken tid stänger reservantagningen imorgon 15/05 för gymnasievalet?
som rubriken lyder
Hej Irma, det finns ett antal Olika antagningskanslier - som alla presenteras på http://antagningskanslier.se. Eftersom det är Antagningskanslierna som administrerar... Läs hela svaret -
Hur skickar vi in ett utländskt betyg till antagningen?
Hej, Jag har en son som ska söka till gymnasiet 2017. Om jag har förstått det rätt skickas inte betygen med i första antagningen utan i den andra antagningen i april/maj. Stämmer det? Jonatan har läst på en internationell IB skola och har betyg utifrån det systemet. Hur skickar vi in hans...
Hej Maria! I vilken del av landet söker din som gymnasieplats ?
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga