Daniel SYV

    Hej William,
    om du är 17 år idag - så dröjer det innan  du kan läsa på komvux.

    Du kan börja läsa på komvux från 1 juli det året du fyller 20 år
    eller
    om du tar ut Examensbevis eller Studiebevis från gymnasiet, vilket du kan göra efter 3 års-studier på gymnasiets nationellt program... jag tror inte du kommer ta ut examensbevis eller studiebevis till sommaren 2018;
    ang. "påverkan" om man "går in i komvux" - så beror det på ... vad du menar.
    Om du menar att du på gymnasiet ej uppnår kraven för examensbevis och får studiebevis och måste på komvux komplettera mot examensbevis, kommer du att prövas i BII, kompletteringsgruppen, om du söker till högskola. I BII-urvalsgruppen brukar det vara svårare att komma in på högskola/universitet /för att den gruppen får färre utbildningsplatser "tilldelade"/.

    Hälsningar

    D;