Shahd

    Hej! Jag har tagit examen i år, pluggade natur/natur. Jag tänkte komplettera vissa betyg jag har och då vet jag att jag kommer stå i båda BI och BII. Det jag inte fattat vad är syftet att man står fortfarande i BI med sina gamla betyg, om jag från första början inte kom in i utbildningen med dom och behövde komplettera. Jag kommer ändå inte ha någon chans och komma in i denna urvalsgrupp?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    antagningsgränserna åker upp och ner. De bestäms inte på förhand. Hur högt antagningsgränsen "hamnar" beror på hur höga meriter de sökande har som söker just den här utbildningen just till den här terminen och detta i relation till antal utbildningsplatser på utbildningen. Antal utbildningsplatser kan också ändras: både minsta men även öka. Du förlorar inget på att stå kvar i BI, direktgruppen, även om du tycker att du inte har någon chans i den urvalsgruppen.
    Förresten, så bestämmer inte sökande i vilka urvalsgrupper de prövas utan det bestämmer antagning.se som kommer pröva dig i alla de urvalsgrupper i vilka du har kvalificera dig för att bli prövad.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Shahd : Hej igen! Jag har en till fråga, OM jag lägger till arabiska 1-7 hur blir det med mina betyg kan dom höjas eller inte? Och om inte kan jag byta ut någon kurs som jag har läst redan mot arabiska 1.
    • Milla :

      Om du har fått examensbevis (och inte ett studiebevis) så kan du inte ändra kursinnehåll. I examensbeviset kan ingenting ändras, över huvudet taget. Dock kan du eventuellt höja ditt meritvärde (i BII, kompletteringsgruppen) om du får höga betyg i Arabiska 3 och 4; detta på grund av de kurser ger meritpoäng och de betygen får räknas in i ditt snittbetyg (även om du redan har max meritpoäng genom andra kurser); OBS! INGA KURSER FÖRSVINNER från ditt examensbevis, utan ÄVEN BETYGEN I ARABISKA 3 OCH 4 kommer OCKSÅ räknas in - i fall detta "inräknandet" höjer ditt meritvärde (genom att ditt snittbetyg höjs). Höjningen blir liten, men ändå... en höjning.

    • Shahd : Jag har läst franska 3 och 4 så jag har 1,5 poäng redan men tänkte läsa arabiska 1-7 ifall jag får A i alla så höjs mina betyg i helhet? Har jag förstått det rätt?
    • Milla : I din fråga skriver du "jag har tagit examen" och det tolkar som att du fått Examensbevis. I dokumentet examensbevis kan ingenting ändras. De "nya kurser" som inte ingår i ditt examensbevis bidrar till ditt snittbetyg/jämförelsetal och med det kan påverka ditt meritvärde ENDAST I 2 FALL: om den nya kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Eftersom kurserna Arabiska 1, 2, 5, 6 och 7 varken krävs för särskild behörighet och inte heller ger meritpoäng, så kommer inte de betygen påverka. Du läser de kurserna eller gör prövningar i dem av någon annan anledning än att höja ditt meritvärde (för att de kommer inte påverkar ditt meritvärde).... En annan sak är med kurserna Arabiska 3 och 4, eftersom de kurserna ger "i princip" meritpoäng. Även om du redan har max meritpoäng inom moderna språk, så kan du genom höga betyg i Arabiska 3 och 4 höja ditt meritvärde; så här blir det: om inräknande av betygen i arabiska 3 och 4 höjer ditt meritvärde så kommer antagning.se räkna in de betygen (man "låtsas" att du inte fick meritpoäng genom franska 3 och 4, utan ger dig meritpoäng för arabiska 3 och 4 i stället och räknar därför in de betygen). Läs mitt svar och min kommentar, ovan, ännu en gång. Det du skriver i din kommentar (ovan) stämmer tyvärr inte.
    • Shahd : Nu har jag förstått tror jag, såsom om jag lägger ännu till Spanska 3, 4 räknas dom också (betyget på dom) Och samma sak med matte 5?
    • Milla :

      Ja, om inräknande av de betygen Höjer ditt meritvärde. För det behöver betygen var höga, högre än snittet av dina övriga betyg. Höjningen blir också ganska liten, även om du får A-betygen i alla de kurserna som du "lägger till" (detta för att de "tidigare kurser" som redan finns i ditt examensbevis försvinner ju inte utan står kvar). Höjning genom tilläggs-komplettering lär bli liten, men ändå en höjning.
      Tänk gärna på att högskoleprovet kan ge mycket bättre utdelning. Gör högskoleprovet. Du kommer i så fall prövas även i HP-urvalet. Att läsa massa kurser eller göra prövningar i dem kan du också göra - men höjningen blir rätt liten (du får själv bestämma om du tycker det är värt att lägga energi, tid och pengar på att uppnå en liten höjning av ditt meritvärde).

    • Milla :

      Jag har också ett förslag om mattekurserna. Eftersom du läst NA-programmet så har du betygen i matematik 1c, 2c och 3c. Om de betygen än lägre än A, så kan du göra prövningar i matematik 1a, 2a och 3b och i fall de betygen blir högre, kommer de högre betygen räknas in i ditt snittbetyg i BII, kompletteringsgruppen. Exempel: vi säger att du t.ex har B i matte 1c, 2c och 3c, och du gör prövningar och får A i kurserna matematik 1a, 2a och 3b - då blir det en höjning på cirka + 0.3 i BII, kompletteringsgruppen (+ 0.1 per kurs). Skulle du höja från E till A i en 100p.kurs som t.ex en mattekurs eller en språkkurs, då blir höjningen cirka + 0.4 per kurs. Att höja betygen i de kurserna som ingår i examensbevis gör bättre utdelning än att göra tilläggskompletteringar; detta för att tilläggskompletteringar höjer väldigt lite.

    • Shahd :

      Tack så mycket för din förslag:). Så sättet jag räknar betygen på är fel!! Jag använder antagning appen och räknar mina betyg. där tror inte att appen vet att arabiska 3 eller 4 är ett tillägg kurs och att jag inte har pluggat den i gymnasium.

      Kan jag läsa matte 1,2,a  3b och få betyg i dom?? vad bra visste inte det förut trodde jag var tvungen och läsa 1,2,3 c för att höja mina matte kurser... men kommer 1,2 a och 3b att stå istället för 1,2,3 c eller som extra kurser , jag frågar för jag vill försöka räkna hur det kommer bli:)

    • Milla : Ingenting i ditt examensbevis (i självaste dokumentet som hetet Examensbevis) kommer att ändras. Du laddar upp ditt examensbevis som det är nu + de nya betygen. Om du har högre betyg i matte 1a än det betyget som står i ditt examensbevis i kursen matte 1c, kommer det i BII räknas in det nya betyget i stället för det gamla/lägre betyget. På samma sätt "ersätter" matte 2a din kurs i matte 2c och matte 3b - din kurs matte 3c.
    Läs alla kommentarer