Cornelia

    Hej, Förra året läste jag en termin vid Lunds universitet, med avsikt att studera hela juristprogrammet där. Eftersom jag tyvärr vantrivdes där, flyttade jag hem och missade därför en tenta. Detta resulterade i att jag inte fick tillräckligt antal poäng för den terminen. Detta året (HT) började jag istället vid Göteborgs universitet, och här trivs jag enormt! Men nu menar CSN att jag har för få poäng för att få studiemedel här. Jag var tvungen att få ytterligare 18 poäng, och kursen jag läst klart nu har bara bidragit med 15. Jag har alltså inte fått studiemedel för hela denna termin, och de ynka 3 poäng jag behöver från nästa termin kommer jag inte kunna få förrän jag läst färdigt hela den terminen, eftersom det bara består av ett enda moment som ger 15 poäng. Mitt (akuta) problem: Utan studiemedel har jag inte råd att bo kvar här och eftersom jag pluggar på heltid, och det är oerhörda mängder att läsa, så hinner jag inte heller jobba. Finns det något att göra i denna situation, såsom att överklaga? Eller har jag/CSN tänkt fel? (Jag tänker att detta inte ens känns rimligt; om någon som pluggar till dagislärare sedan byter bana till att bli raketforskare, så går inte eftersom att personen i fråga har inte råd bara för att den råkade välja fel bana först? Känns orättvist att man inte får en andra chans!?) Tack på förhand från en ambitiös men förtvivlad student.

    • Anna : Känner till några fall då de studerande pga studieekonomi var tvungna att hoppa av sina utbildningar; jättetråkigt när det behöver bli så här! Beklagar verkligen, men vi på fråga SYV bestämmer ju inte reglerna. Vi kan inte heller påverka CSN´s beslut. Om du hörde av dig tidigare, skulle jag gett rådet att du under sommaren eller i början av det här terminen (men nu är det ju tyvärr för sent) sökt till komvux och läst någon liten kurs á 50 p. (= 2,5 studier på heltid) t.ex på distans eller en 100p.kurs ( = 5 v på heltid) och fått de gymnasiala poängen; jag tror CSN skulle accepterat det; men det är som sagt - om du hörde av dig tidigare kunde du få det rådet av oss. Vad du ska göra nu - är precis som Liselotte svarade att kontakta CSN och bra om du kan skicka intyg från läkare eller psykolog, men jag kan absolut inte lova att CSN ändrar sig; tvärtom - tror tyvärr inte att CSN skulle göra det... :( så försök nu fixa det med studieekonomi på ngt. sätt: jag förstår att du inte kan jobba extra när du pluggar mycket, men fråga dina släktingar om personliga lån (kanske kan du låna ett eller 2 tusen av många olika släktingar - eller Önska dig pengar i julklapp i stället för presenter!).

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Cornelia,
    en mycket tråkig situation du befinner dig i, men inte alls ovanlig, tyvärr.
    Formellt sett, tror jag inte CSN gjort fel. Att CSN skulle göra ett undantag från reglerna är kanske möjligt: men då ska man ha "mycket på fötterna" i form av läkarintyg, intyg från en psykolog eller dylikt: t.ex om du kunde styrka med Psykologutlåtande att du vantrivdes så mycket att det var allvarlig fara för din hälsa att fortsätta läsa där du läste då... så Kanske skulle CSN skulle bevilja ett undantag.
    3 högekolepoäng motsvarar heltidsstudier på heltid i 2 veckor. Så små kurser brukar sällan finnas på högskolenivå.
    Om du redan har läkar- eller psykologintyg färdigt skicka det snarast till CSN - kan dock inte garantera att det hjälper.
    Att du skulle avbryta dina studier skulle vara mycket tråkigt! Försök tänka ut ngn lösning - kan du t.ex låna av dina släktingar eller vänner?

    Om att överklaga CSN´s beslut
    Om du inte har läkarintyg eller intyg från en psykolog, tror jag inte det är ngn idé att överklaga, för att CSN har agerat enligt de regler som finns.
    Att självste Reglerna är orättvisa eller "fel" kan hända, men det är en mycket större fråga som inte kommer att lösas inom några få månader - kanske kan du långsiktigt jobba för att förändra reglerna. Det kommer säkert ta många år, om det inte ens är möjligt, över huvudet taget.

    Beklagar att jag inte kan ge det svaret du önskar att få eller den hjälpen som du behöver.
    Reglerna är många ggr mycket "fyrkantiga". Den generella tanken med studiemedel är att man ska klara de studierna som man bedriver, för att risken finns annars att folk hoppar mellan utbildningarna: provar på många olika utbildningar men inte blir klar med ngn av dem och det får då samhället betala för - det är ju våra gemensamma skattemedel som går till utbetalningar av studiemedel.
    Vad jag personligen eller någon annan SYV tycker i den frågan kommer inte spela ngn som helst roll, för att CSN agerar enligt de gällande regler; och CSN har ganska små möjligheter att göra undantag; givetvis skadar det inte att försöka få CSN att ändra sig: skriv ett brev där du förklarar din situation (det som inte kommer att hjälpa din sak är om du påtalar att självaste reglerna är orättvisa) utan det som förhoppningsvis kan hjälpa är om du förklarar hur mycket du vantrivdes och att det, alltså, fanns en "bra anledning" till varför du inte tog de poängen för vilka du fick studiemedel förra gången.

    Fråga SYV håller tummarna för dig!
    Du går gärna återkomma och berätta hur det går.

    Mvh
    L.

    Liselotte