Elev
    Hej!
    Jag är intresserad av personal/Hr och ekonomi <-- typ företagsekonomi, löneadministration, redovisning.

    Jag har super svårt att bestämma om jag ska studera antingen ekonomi eller Hr och tänkte därför höra om ni har något tips på program som kombinerar dessa två? Om inte, hur skulle ni ha tänkt?
    • Anna : Kan du studera i vilken svensk stad som helst?
    • Elev : helst i närhet till Örebro. Pendlar med tåg i så fall då jag ej har körkort.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    har du tänkt dig en akademisk utbildning - alltså högskola/universitet, endast? eller kan du tänka dig läsa på yrkeshögskola? Kika i alla fall på vad >> yrkeshögskola kan erbjuda inom "ekonomi-administration".

    Green logistik management >> - är en yh på distans från Örebro.
    B2B-säljare >>>- är en yh i Örebro.

    Örebro Universitet
    kika gärna på följande utbildningar/program på Örebro Universitet som startar hösten 2019
    - Civilekonomprogrammet
    - Ekonomiprogrammet
    - Medier, kommunikation & PR
    - Offentlig förvaltning & ledning
    - Personalvetarprogrammet
    - Samhällsplanerarprogrammet

    ... det kan också finnas många passande utbildningar på distans, men oftast ingår det Obligatoriska träffar, även om utbildningen är på distans och då måste man kunna ta sig till skolan och ibland även övernatta på skolorten, vilket man får hitta till möjligheterna själv (skolan erbjuder allt som oftast inte några boendemöjligheter; och det kostar också både tid och pengar att åka till skolan och sedan hem igen...).

    Kika gärna på det 2-åriga programmet i Personalekonomi på distans Utan obligatoriska träffar - hv.se/utbildning/program/personalekonomi-heltid-distans

    • Elev : Tack för tipsen! :) Jag ser gärna att det är en universitetetsutbildning, men YH funkar också. Känns dock som att universitet är mer meriterande i rekryteringsprocesser
    • Anna : Jag har nu även utökat mitt tidigare svar - var god se ovan.
    • Anna : Att universitet skulle vara mer meriterande i rekryteringsprocesser - som du skriver i din kommentar - kan jag inte riktigt hålla med om. Det beror på... Om man söker jobb som Ekonomichef på ett stort företag - ja, då kanske man har fördelar om man har universitetsutbildning, men många ggr är det lättare att få jobb efter en yrkeshögskoleutbildning, faktiskt - kanske får man lite "enklare jobb" med lite lägre lön, till att börja med... men yh är ju kortare än högskoleprogram (i alla fall oftast) och då börjar man jobba snabbare och under det året som man jobbar och när de som läser på högskoleprogram fortfarande läser och lånar pengar av CSN - så vinner man på det om man tittar på "livslönen"... :)
    • Elev : Tack Anna! :)
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • Elev : Universitetsutbildningen som ni rekommenderade känns verkligen rätt för mig utifrån det jag läst om den. :) Dessvärre studerar jag nu förskollärare samt att ma3b saknas för mig. Jag får hoppas att den finns kvar i framtiden så jag hinner gå nuvarande utbildning och läsa in ma3b. Kan tänka mig att pedagogik även är meriterande inom personalrelaterade jobb.
    • Julia : Ja, kunskaper i pedagogik är mycket meriterande inom personalrelaterade jobb. Vi håller tummarna för att det ska gå bra för dig!
    Läs alla kommentarer