SYV

    Hej SYV

    Arbetar själv som SYV på högstadium och skulle behöva er hjälp i att tänka utanför boxen.
    Har samarbetat med några andra funktioner på skolan kring en hemmasittare i årskurs 9.
    Eleven har av olika anledningar inte gått till skolan länge men börjat smått träffa spec ped enskilt några dagar i veckan för jobb med skolarbete.

    Vid samtal med mig(SYV), VH och elev bestämdes att eleven skulle söka till gymnasiet.
    Känslan efter mötet var god, kändes som motivationen kom fram.
    Vi bestämde även att eleven ville försöka att kombinera studier med praktik. På så sätt komma ut från hemmet, och förhoppningsvis kunna återfå motivationen igen.
    Via samarbete med KAA lyckades vi hitta en bra och tillmötesgående praktikhandledare på ett Cafe. Har nu precis fått besked att elev inte tror sig klara av att vara på caféet imorgon.

    Eleven har svårt för att komma tidigt men det är då det finns jobb att göra. Avtalade arbetstider var 9 - 13. När inte eleven klarade av det så tyckte psykologen att det gick för snabbt fram. Det hade praktikplatsen svårt att ställa upp på, de behövde fasta tider annars fungerar det inte för praktikens del. Har full förståelse för detta.

    Frågan är - Vad gör vi nu för att fullfölja skolplikten och förbereda för gymnasiet???
    Då eleven har en tendens att tappa motivationen finns det något man kan göra för att "hålla eleven" på banan?
    Några andra tips på vad man kan tänka på fram till terminsavslutningen?

    Mvh

    Marcus

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marco,

    en tuff situation du beskriver.

    Du har säkert redan pratat med andra personer som känner eleven/hemmasittaren - hans vårdnadshavare, andra familjemedlemmar; hans f d lärare; psykologen; skolläkaren; kurator på skolan. Jag tycker man bör "slänga ut" frågan till alla dem och förhoppningsvis kan någon komma med ett bra förslag.

    Det jag personligen tänker på direkt är att försöka hitta Andra praktikplatser där hen kanske kan komma senare, kanske t o m på eftermiddagar; eller på den nuvarande praktikplatsen - fråga om det skulle kunna gå att flytta fram tiden; om eleven ex. skulle "jobba" kl.10.30 - till 14.00 (börja senare och jobba en halvtimme kortare tid?). Skulle eleven kunnat få "lön" för "mödan" i form av en "timpeng", skulle det säkert vara ganska så motiverande att ta sig till praktikplatsen.
    *****
    Att skaffa sig Kunskaper kan man även genom självstudier, men det blir givetvis svårt om motivationen saknas. ... Du känner säkert till en bra matte-sida www.matteboken.se där alla mattekurser inom grund- och gymnasieskola finns upplagda.
    På tal om matte, så finns det i många städer Räknestugor som drivs av Mattecentrum - finns det en sådan räknestuga i er stad, skulle eleven kunna gå dit (det är på kvällstid/sen eftermiddag, ofta kl.17-19). Kika gärna på mattecentrum.se/raknestugor. I en Räknestuga kan eleven både få hjälp med matten men också själv hjälpa till - ex. hjälpa elever som går i åk6 eller 7 med vissa matteuppgifter; eller så kanske hen kan hjälpa till med annat än just "ren matte" (kanske ställa i ordning innan och efter eventet... se till att pennorna är vässade och kladd-papper finns; räkna hur många som kom varje gång - de för säkert statistik på sina besök...).
    *****
    Att börja hjälpa till och Göra Skillnad kan, förhoppnings, hjälpa! Ex. engagera sig i "Djurens rätt" eller någon annan hjälporganisation.
    *****
    Ännu en motiverande faktor kan vara att börja Jobba "på riktigt" och tjäna "en slant"; om det t.ex skulle gå att ordna deltidsjobb (ex. 2 timmar 2 ggr i veckan i en stor ICA-butik - bara för att ta ett exempel; eleven skulle kunna hjälpa till packa varor vid kassorna eller prismärka varor eller gå runt och "plocka" i butiken det som ligger på fel ställe - vilket ofta är fallet, att kunder ångrar sig och lägger varorna "vart som"... ). Om det skulle kunna bli ett "jobb" på så sätt att butiken betalar hälften och kommunen - andra halvan, till exempel - ... nu säger jag inte att det blir lätt att ordna det, men man kan ju försöka.
    Elevens familj kanske har kontakter bland sina vänner - där eleven kanske kunde få deltidsjobb?

    *****
    Sammanfattning
    Det som är motiverande för de flesta människor är att antingen hjälpa andra - människor eller djur - (även om man inte tjänar några pengar) eller att tjäna pengar och bli stolt över att man har ett jobb. Om man både kan hjälpa andra och samtidigt kan tjäna pengar på det, brukar vara det som motiverar mest.

    Ett konkret förslag: om ni på ngt. sätt kunde ordna en ny sponsor till räknestugorna i er stad, och de fick på så sätt möjlighet att anställa - och eleven fick deltidsjobb där, kan det bli ganska så motiverande.

    Ett annat konkret förslag: börja nu motivera eleven att söka sommarjobb; det är inte för tidigt att i februari börja söka sommarjobb.

    • : Tack för utmärkt svar. Verkligen ett praktexempel på ett lösningsfokuserat förhållningsätt :)
    • : Många bra förslag och ideer. Nu är det inte många månader kvar av skolåret och snart dags för gymnasiet. Eftersom eleven inte har behörighet för program och motivationen är sviktande och fluktuerar kraftigt är vi oroliga att eleven i slutändan bestämmer sig för att inte alls gå gymnasiet.
    • Anna :

      Jag har personligen tidigare erfarenhet av att en elev som var "hemmasittare" blev rätt så pigg på att gå Yrkesintroduktion /Fordon/. Hen var intresserad av bilar, men hade inte behörighet att komma in på FT, Fordons- och transport. Studiebesök ordnades för eleven till Yrkesintro - men inte "direkt", utan "indirekt", i flera steg; först pratade eleven, förälder, SYV och en lärare på yrkesintro tillsammans på SYV-rummet; sedan fick eleven komma se lokaler där yrkesintro pågick Utanför skoltiden - läraren visade lokaler och berättade för eleven och SYV-en ... läraren visade också foto på elever som gick där och berättade att de hade roligt tillsammans; hade aktiviteter även utanför skoltid ibland. Sedan vågade eleven komma på besök en skoldag, när det var få elever på Yrkesintro på plats (andra åkte iväg på någon aktivitet då...) och till slut vågade eleven vara där en hel skoldag, äta lunch med dem och "umgås". Detta gjordes som en "process" under våren - och hen började där till hösten och det gick bra /i alla fall inte sämre än för andra, "vanliga" yrkesintro-elever/.

    • Anna :

      I "ditt fall" vet jag inte vilka yrken eleven kan vara intresserad av, men det går kanske att besöka de Olika yrkesintro som finns inom pendlingsavstånd för eleven. Och, förhoppningsvis, "fastnar" eleven för ngt.

    Läs alla kommentarer