Elsa

    Hej! Jag går i åttan och jag vill veta om det går att ta naturbruk: hästhållning i gymnasiet och sedan utbilda mig till djursjukvårdare på SLU. Eller måste jag ta ett annat program?

    Jag har också problem att välja gymnasium, jag står mellan Jensen Wenngarn (Ridgymnasium Natur med utökade kurser för NA behörighet) eller Real skolan i Uppsala med Hästhållning som program. Jag är osäker om jag når alla krav man ska ha för djursjukvårds inriktningen om jag går på Real. Dock så ligger Jensen Wenngarn lång bort och om jag vill ta mig dit måste jag ta buss - tåg - buss, vilket inte är jätte smidigt. Men jag tror att jag kommer trivas bättre där. Hur ska man tänka när man väljer gymnasium?

    • Elsa : Min dröm var egentligen att bli veterinär men det känns nästan omöjligt om man går ett Naturbruksprogram i gymnasiet. Borde jag lägga ner den drömmen eller finns det chans att jag kan lyckas?
    • Liselotte : Vad gäller ett konkret val av gymnasieskola som är det lite för tidigt för dig som går i åttan. utbildningsutbud förändras och fler skolor kan öppna till hösten 2024 som har den utbildning du vill ha (eller så upphör den utbildningen på en skola som idag erbjuder den). Det är inte fel att besöka de skolor som idag erbjuder den utbildning som du är intresserad av. Men du måste veta att utbildningsutbud kan förändras (och t o m så sent som i juni samma år som du ska till hösten börja på gymnasiet och vi rekommenderar därför att alltid ha FLERA alternativ i sin gymnasieansökan, även om man har höga betyg - för att om utbildningen inte startar, och du kom in på din enda alternativ, då står du utan gymnasieplats när läsåret börjar).
    • Studie- & yrkesvägledare :

      Flera skolor med programmet Naturbruk brukar även erbjuda internat, såsom Jensen Wenngarn som du nämner.
      Med internat så kan du bo vid skolan under skoldagar.

      Vid val av gymnasium, både skola och utbildning så rekommenderar jag att utforska vilket som lockar mest. Genom exempelvis öppet hus, och att läsa på respektive skolas hemsida så kan du få reda på mer, och därefter känna efter vad som känns bäst för dig. Ifall det är något ämne du skulle sakna för fortsatta studier efter gymnasiet så kan du i de flesta fall komplettera efteråt, dock är det sällan man har chans att höja sina redan godkända betyg.
      Det du inte kan få igen är de sista år i tonåren där du har chans att få en rolig, intressant och lärorik tid i gymnasiet. Och de som mår och trivs bättre under gymnasietiden brukar ha enklare till goda betyg.

    • Mikael : Håller med Charlotte till 100%!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elsa,
    Djursjukskötareprogrammet på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, kräver för särskild behörighet godkända betyg i matematik 2 och naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b eller 1a1. På NB, som är ett yrkesprogram, kommer du läsa samhällskunskap 1a1 (ingår som obligatorisk kurs). Naturkunskap 2 kommer du troligtvis inte behöva skaffa godkänt betyg i, för att du kan uppnå samma behörig genom "ersättningskurserna" på NB. Då återstår det endast matematik 2, som inte är en obligatorisk kurs på yrkesprogram, men allt som oftast erbjuder gymnasieskolorna läsa matematik 2a. Så, om du läser en valbar kurs matte 2a och får godkänt betyg även i den kursen, och för övrigt uppfyller kraven för examensbevis från NB, och får godkänt betyg även i samhällskunskap 1a1, då borde du bli behörig till den ovan nämnda utbildningen (om behörighetskraven ej ändras tills dess, vilket också kan ske...). Så, jag säger att du har god chans att på NB bli behörig till utbildningen som leder till yrket Djursjukskötare.
    Annars, så finns det nästan alltid möjlighet att komplettera efter gymnasiet.
    Vad gäller bli behörig till utbildningen som leder till yrket Veterinär, då är det mycket högre krav som ställs. Särskild behörighet innehåller fysik2, kemi2, matematik 4 och biologi 2 (samma krav som till läkarprogrammet). Dessutom så är utbildningen på veterinärprogrammet mycket populär med jättemånga sökande med mycket höga meriter, därför det i praktiken ej möjligt att komma in på betyg även om man har alla A, utan man måste även ha några (helst så många som möjligt upp till 2,5 som är maximalt antal) så kallade Meritpoäng, alltså extrapoäng som fås för kurserna Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 och högre mattekurser. Eftersom behörighet är matte 4, är högre kurser - matematik 5 och specialisering. Om meritpoängen var god läs på gymnasieGuiden.se/merit

    Liselotte

    Hej igen,
    jag har i kommentaren till din fråga skrivit om att utbildningsutbud förändras. Du får jättegärna titta på skolorna som idag erbjuder den utbildning som du är intresserad av. Titta även på skolorna som erbjuder NA/naturvetenskap (med tanke på att du funderar på yrket Veterinär också). Definitivt bestämma måste du till sista dagen i omvalsperioden som brukar ligga senare på våren (när du går i åk9). Tills dess kan fler skolor starta intressanta för dig utbildningar och någon skola som du idag tittar på kanske upphör med den utbildningen. Det är inte alls ovanligt med förändringar i utbudet på gymnasieskolorna. Många förändringar sker inför varje läsår.
    Vad gäller trivsel på skolan mot att pendla långt, så är det en svår fråga. Båda sakerna är viktiga. Kring att pendla så kanske man kan tänka "kreativt": finns det möjlighet att samåka i bil med någon annan elev, t.ex? Exempel: om en förälder till en annan elev som ska till skolan åt samma håll kör till jobbet varje dag, så kanske de och din familj kan turas om att köra er? Eller om du kan vecko-pendla? om din familj ordnar så att du kan bo hos någon "mellan skoldagarna" t.ex från måndag eftermiddag till torsdag kväll (du hyr ett rum alltså som inneboende) och du åker hem efter skoldagen slut på fredag och kommer till skolan på måndag morgon (typ så...)?
    Det finns också exempel på att familjerna flyttade på grund av deras barns studier - till en annan ort för att möjliggöra för barnen att gå i den skolan där barnen trivs som bäst. Prata med olika lösningar med din familj, är mitt råd. Din familj vill att du ska ha så bra skolgång som möjligt och de kan förhoppningsvis förestå en bra hållbar lösning!