Cecilia
    Hej, jag har haft en lektion i skolan om att tänka på vilket gymnasieprogram man vill ha när man ska gå ur högstadiet jag undrar om man kan gå alla åren man pluggar i gymnasiet utomlands? eller finns det bara utomlands studier som är ett år?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Cecilia,
    det kan inte garanteras att läsa på gymnasiet utomlands. Det är mycket som ska "klaffa" för att en elev skulle kunna läsa på gymnasiet utomlands_ elevens föräldrar måste vara "med på noterna", det medför också kostnader (det kommer inte bli helt gratis, oavsett vilken skola utomlands man väljer att söka till).

    Följande alternativ för studier på gymnasiet utomlands känner jag till:
    - söka till en av de svenska gymnasieskolor utomlands;
    - hitta (på egen hand) möjlighet att bo och studera utomlands (oftast är det aktuellt endast om familjen flyttar till ett annat land, t.ex pga föräldrarnas arbete).