Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31895 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'läsa på heltid' (9 st.)
-
Tillvägagångssätt för betyg inför Ingenjörsutbildning?
Hejsan! Jag gick yrkesprogram på gymnasiet för ca 7år sedan och kom ut med fullständiga betyg, däremot gick jag aldrig högskoleförberedande. Nu står jag här och har blivit sugen på att ta nästa steg och utbilda mig till ingenjör,...
Hejsan,om du vill utbilda dig till Högskoleingenjör då stämmer det att du behöver uppnå grundläggande behörighet + fysik1a+2, Kemi 1 och Matte 3c men... Läs hela svaret -
Prövningstillfällen och behörighet?
Hej. Jag har bestämt mig för att läsa socionomprogrammet, dock saknar jag behörighet i matte2. Jag tycker även att beteendevetenskapliga programmet är intressant men läser man på lite så verkar det vara klokast att plugga till socionom. Jag vill...
Hej,du skriver om att du saknar behörighet i matte 2; det tolkar som att antingen har du inte läst matematik 2a, eller 2b eller 2c eller så har du läst en av de kurserna och fick... Läs hela svaret -
Betyg om man går om ett år på gymnasiet?
Hej, om man tex har gått år 1 på gymnasiet och fått betyg i tex svenska 1 och eng 5 men väljer att gå om år 1 pga man tex byter linje, sparas då betygen från föregående år automatiskt någonstans eller måste jag...
Hej Adam,satta betyg gäller tillsvidare och man behöver inte läsa om en kurs i vilken men redan har godkända betyg men många elever väljer ändå läsa om vissa kurser pga de... Läs hela svaret -
Fysik 1a ellr direkt in på fysik 2?
Hej! Tar examen i vår och behöver behörighet i fysik 2. Har redan goda kunskaper i fysik 1 men har inte läst den kursen. Jag undrar vad som vore det bästa valet. Antingen göra prövning i fysik 2 ( och få E) efter examen eftersom jag har råd med...
Hej Josef,som reglerna är idag, så kommer inte fysik1a betyget räknas in, utan endast fysik2 pga precis som du själv skriver är det ju fysik2 som krävs för särskild... Läs hela svaret -
Läsa om en kurs på komvux?
Hej Jag undrar om hur många gånger man får läsa om en kurs på komvux? Får man läsa om en kurs där man har redan fått F? Mvh
Det kan bero på vad det är för en kurs och varför man vill läsa den ... prata med personal på komvux om det. Du kan också ringa skolverket på 08-52733200 och förklara vad som hände och ställa din fråga. -
Läsa samma kurser igen om man går om?
Jag känner att jag kanske vill gå om årskurs 1 på gymnasiet. Anledningen till detta är för att jag har strulat till det ända sen jag började. Jag har varit osäker från början vad jag vill läsa och jag har bytt linjer och skolor 3 gånger. Det skulle kännas skönt att börja om från ruta 1 igen...
Hej Maria! Betyg som du får gäller framöver. Och du behöver därför inte läsa samma kurser en gång till, utan kan ta med de "gamla betyg" in i Examensbevis från ett Nytt... Läs hela svaret -
Kan jag hoppa av ett utökat individuellt val?
Hej! Jag går Estetiska linjen inriktning Musik i första ring. Jag läser alla ämnen som är standard för mina klasskamrater, förutom litet speciella planer med matte och individuella val. Min poängplan kräver två individuella val i varje årskursen men ger den som vill utrymme för att läsa fler...
Hej Albin! Det är jättebra att du har höga ambitioner och valt extra kurser att läsa & att din skola kunde ge dig möjlighet att läsa dem. Det finns regler som säger att alla påbörjade kurser på gymnasiet bör... Läs hela svaret -
Måste jag läsa om kurserna?
hejsan jag går nu i 2an på ekonomi programmet tanken är att nästa höst så ska jag börja 3an men, nu så har jag verkligen känt att det här med ekonomi är inget jag vill hålla på med, så jag har pratat med vårdnadshavare om att jag vill byta, min mamma stöttar mig i detta men jag undrar om detta...
Hejsan! Du måste inte läsa de kurser i vilka du redan har godkända betyg, men om du vill ha rätt till Studiebidraget från CSN måste du läsa på HELTID. Om du inte läser på heltid, kan du inte få Studiebidraget och då blir det... Läs hela svaret -
Tenta av moderna språk?
Hej jag går andra året på gymnasiet på naturvetenskapliga programmet. Jag har läst spanska sen 7:an och aldrig haft några problem med det. Så när vi skulle välja ett individuellt val trodde jag att spanska 4 skulle va bra eftersom man får ett meritpoäng. Jag har nu gått ca 8 veckor med spanska...
Hej Wilma! Det bästa alternativet för dig är, enligt min mening, att stanna kvar i kursen, följa undervisningen och försöka få så högt betyg som möjligt, men E räcker för att du får 1.0 i merit (och det höjer konkurrensvärde på dina... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga