Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31984 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'byta linje eller stanna kvar??' (19 st.)
-
Byta linje från teknik till samhällsvetenskap eller natur-sam?
Hej! Just nu har jag valt teknik. Men är osäker på om det är rätt val. Känns som att jag borde valt samhällsvetenskap eller natur-sam istället, då dessa utbildningar tilltalar mig mycket mer. Borde jag byta eller inte? För att...
Hej,det är bra att du har höga betyg från grundskolan. Men att "hamna långt fram i kön" när man gör omval sent, brukar inte vara möjligt.Gymnjasieantagningskanslierna brukar... Läs hela svaret -
Kan man byta till yrkesförberedande efter första terminen i gymnasiet?
Hej, förra terminen började jag i gymnasiet och jag började på en flygtekniklinje som också är yrkesförberedande men jag bytte till en tekniklinje, och nu när jag har insett att det var ett stort misstag så undrar jag om det går att byta tillbaka efter en termin då jag har misstankar om att det...
Hej E,jag tror tyvärr att du har rätt, alltså att du inte ska få byta tillbaka. Tänk på alla de kunskaperna som du har missat skaffa dig under de... Läs hela svaret -
Kan man fortfarande byta linje?
Jag går i gymnasiet 1:an och undrar om man fortfarande kan byta linje, just nu går jag i en spets utbildning inom samhällsvetenskapliga programmet och vill gärna byta till estet. Går det fortfarande?
Hej Emil. Du för söka till år1 på ES till nästa höst. Jag är nästan säker på att ingen skola/rektor tar in i estetiska programmet mitt i läsåret, inte ens om... Läs hela svaret -
Måste jag gå om ettan om jag byter från naturvetenskap till samhäll?
Jag funderar på att byta program nu i maj eftersom jag mer och mer märker att naturprogrammet inte känns rätt för mig och jag inte heller känner mig riktigt välkommen i klassen. Jag har godkända betyg i alla ämnen men jag tröttnar på de...
Hej Samiel. mitt råd till dig blir att du1. lägger in ansökan till Samhällsvet.programmet (till år1) under Omvalsperioden (via gymnasieantagningen);2.... Läs hela svaret -
Byta skola inför tvåan?
Hej! Jag går just nu sista biten av år 1 i programmet sam-sam och jag känner starkt att jag vill byta skola inför tvåan. Tanken är att fortsätta gå sam-sam eller sam-beteende. Men jag har några bekymmer och frågor kring detta. 1. På min nuvarande skola ska vi läsa Naturkunskap 1 först i...
Hej Sofia,inriktning på Samhällsvet.programmet läser man oftast från år2. Under första året läser eleverna på samvet.pr samma kurser - oavsett vilken inriktning de sedan ska gå... Läs hela svaret -
Gå om gymnasiet efter att ha gått två år?
Hej! Jag går just nu andra året på en teaterlinje. När jag började gymnasiet så trivdes jag inte och om jag ska vara ärlig så har jag aldrig gjort det, men jag valde att gå kvar eftersom jag har några kompisar där jag inte vill...
hej Emma,det finns yrken inom "teater" som inte har så mycket med skådespeleri att göra - t.ex rekvisitör-och-attributör, sufflör, kostymör, maskör, scenograf och inspicient.... Läs hela svaret -
Jag vet inte vad jag vill?! jag går i vilse?
Jag har inte en bestämt fråga utan jag har många många frågor istället. jag kom till Sverige för nästan 2 år sedan, jag klarade språket snabbt och började YH-utbildning som VVS ingenjör. nu ångrar jag mig så mycket eftersom mitt språk är svag och enkel, jag kan inte hinna med mina...
Hej! Jag förstår att du hamnade i en svår situation som bl a beror på att du inte kan tillräckligt mycket svenska. Har du planer på att bo och arbeta i Sverige eller i... Läs hela svaret -
Vad ska jag göra?
Jag hade en jobbig start med gymnasievalet då jag ändrade mig hela tiden vilket resulterade i att jag inte kom in på det programmet eller den skolan jag ville då jag bytte för sent och då gick de som sökt i tid före mig i kön. Då fick jag...
hej, du är fortfarande mycket ung och det är inte alls ovanligt att man inte är säker på vilken väg som är den rätta. Det kanske inte är någon tröst för dig, men din situation... Läs hela svaret -
Hur ska jag veta vilken linje jag vill gå på? Vad jag vill bli?
Hej! Jag har ungefär precis börjat gymnasiet, har kanske gått 2 månader snart. Eller inte exakt eftersom jag har varit hemma mycket. På grund av att jag inte haft någon motivation till att gå till skolan. Det beror lite på olika saker som att jag har lite problem i familjen och så. Men det är...
Hej Jessica! Det är väldigt tråkigt att du befinner dig i den situationen, där du är idag - när du inte riktigt trivs i gymnasieskolan, och inte vet vad som är... Läs hela svaret -
Byta gymnasium?
Hej! Du kan kanske hjälpa mig på vägen / lite , att fatta en bra/smart beslut. Det är så att jag har redan valt ett gymnasie och som jag har börjat nu denna hösten. Har även kommit in i miljön. Men det är så att jag känner/känt nu att jag vill kanske välja något annat. Just nu går jag på VO ,...
hej Linnea! Du skriver att du vill jobba inom vården, och det är i så fall utbildning på Vård- och omsorgsprogrammet som är det bästa /rätta/ vägen att gå. Jobb inom "naturbruk och... Läs hela svaret -
Borde jag byta till naturvetenskapligaprogrammet?
Hej, Jag har precis börjat ettan i gymnasiet. Jag läser Samhälle. Men nu känner jag att jag kanske vill byta till Natur. De i min klass är inte så ambitiösa eller engagerade, vilket jag vet att de som går i natur är eftersom mina närmsta vänner går där. Ett plus är även att moderna språk bara...
Hej Olivia! är du säker på att det finns platser i NA-programmet? Har du pratat med rektor? Även om det finns platser, så är det nu inte säkert du kan byta, för det... Läs hela svaret -
Gå kvar eller byta?
Hej, jag går tekniklinjen (spelutveckling) i Lbs och ska börja i tvåan i höst, men jag känner att den linjen inte passar mig riktigt, eftersom jag inte riktigt hänger med i programmeringen. Jag ville egentligen gå musikproduktion men gjorde inte det, eftersom jag kände att jag ville ha en så...
Hej Alyssa! Det är en viktig men också ganska svår fråga som du ställer här, som kanske inte har ett enkelt svar - ja eller nej, eller i alla fall är det jättesvårt för en person som... Läs hela svaret -
Byta linje eller stanna kvar??
Hej! Jag går första året på gymnasiet inriktning frisör, jag har aldrig kunnat bestämma mig om jag vill bli frisör eller apotekare och båda yrken är åt helt olika håll sedan bestämde jag mig sista minuten och valde frisör, nu efter 1 år känner jag och bli apotekare för jag brinner verkligen...
Hej Sara! behörighet för att kunna utbilda sig till Apotekare - är den samma som till Läkare, dvs man för Särskild behörighet måste ha godkända betyg i följande... Läs hela svaret -
Byta linje igen? Hjälp?
Jag är en tjej på 17 år som snart ska börja mitt andra år på vård och omsorgsprogrammet. Jag har kommit på under året att jag inte vill jobba inom vården. Jag har ingen aning om vad jag vill göra men jag älskar musik och kreativitet. Jag lämnade in en ansökan för sent och sökte om estetiska...
Hej Lilly! Det är svårt att redan vid 17 års ålder veta vad man vill göra i framtiden. Nu har du ett års erfarenhet ifrån vård och omsorgsprogrammet och som du beskriver verkar det inte kännas bra för dig. Ett alternativ är att... Läs hela svaret -
Gå kvar på Hantverk eller byta linje och gå om ett år?
Hejsan, jag är en 17-årig tjej som snart gått ut mitt första år på Hantverkslinjen, men känner mig nu osäker om jag vill gå kvar. Redan vid gymnasievalet var jag mycket osäker, det stod mellan HV eller SA, men det slutade alltså med att jag valde förstnämnda. Linjen fanns dock bara i en...
Hej Matilda! Vilken inriktning på Hantverksprogrammet går du? Om jag förstår dig rätt, så vill du gå Samhällsvetenskapsprogrammet i stället för HV. Skillnaden mellan HV och SA är ganska stor och det... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga