Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31881 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'forskning' (17 st.)
-
Plugga till SSK ?
Jag har kandidatexamen i folkhälsovetenskap (folkhälsostrategi för hållbar utveckling 180hp) och gjorde 2 avancerad fristående kurser; en epidemiologi och en samverkan i utvecklingsarbet för barn och unga. Nu är jag snart köar med master program i...
Hej!Du har en mångsidig utbildningsbakgrund inom folkhälsovetenskap och sexuell och reproduktiv hälsa (SRHR), vilket är mycket värdefullt. Här är några förslag och tips som kan vara till... Läs hela svaret -
30hp mot 90hp socialpsykologi för att forska inom ämnet i framtiden?
Hej!
Jag önskar att forska inom socialpsykologi i framtiden. Jag har hittat två kandidatprogram hittills som inkluderar socialpsykologi, Beteendevetenskapligt kandidatprogram på Uppsala Universitet, och Kandidatprogram i beteendevetenskap på Lunds universitet....
Hej,du får bäst svar på just den typen av frågor av studievägledare på de institutioner där de aktuella utbildningarna ges. Det svaret jag kan ge... Läs hela svaret -
Arbeta med utsatta kvinnor?
Hej! Jag läser just nu till en kandidat I kriminologi (läst ungefär 45p hittills) och har börjat fundera på var jag ska jobba i framtiden. Jag har alltid brunnit för kvinnofrågor och är särskilt intresserad av våld i nära relationer,...
Hej Lina,arbeta med utsatta krvnnor, alltså inom det område som du är intresserad av, kan man på olika sätt.Kika i första hand på yrket Kvinnojoursmedarbetare som du själv i din... Läs hela svaret -
Hur blir man Psykolog eller Forskare inom psykologi?
Hej, Jag skulle vilja studera något inom psykologi/neurologi. Jag har tänkt antingen psykolog till neuropsykolog, men även att bli forskare inom psykologi. Vilka tillvägagångssätt finns för att bli dessa respektive? Och finns det några alternativa...
Hej Daniel,i Sverige är Psykolog ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen. Utan sådan leg. får man ej kalla sig för en psykolog eller jobba som psykolog, i... Läs hela svaret -
Vad krävs för att bli doktorand?
Hej! Min fråga är uppdelad i två kan man säga. Ena delen är handlar rent om kurser och behörighet, medan andra delen handlar om själva universiteten som erbjuder utbildningarna. Jag är väldigt intresserad av att studera min väg upp till att...
Hej Ivana,inför mastrprogrammet måste man ha 3-årig högskoleutbildning, och det är 180 hp.Självaste masterprogrmmet är sedan 2-årigt, alltså 120 hp.Att endast läsa fyra... Läs hela svaret -
Yrke inom kroppsspråk?
Hej! Jag är intresserad av kroppsspråk väldigt mycket, typ att jag pratar med personer och vet hur dem är av deras kroppsspråk, vad för yrke kan jag välja då?
Hej Salli,jag antar att du inte menar att du vill "utöva" icke-verbal kommunikation som t.ex mimare (pantomimartister) och clowner gör, utan jag gissar på att du menar att du vill studera icke-verbal kommunikation, och i... Läs hela svaret -
Professor i psykologi och psykiatri?
Hur blir man professor i psykologi? Hur blir man professor i psykiatri?
Hej Mira, För att få tjänster som professor krävs omfattande meriter från egen forskning på avancerad nivå och erfarenhet från att ha undervisat på... Läs hela svaret -
Skillnaden mellan forskarlön / lönestatistik från master ?
Hej! Jag undrar hur det är med lönen när man läser vidare. Till exempel vill jag läsa till civilingenjör inom bioteknik och funderar sedan att läsa vidare till forskare. Lönen för forskare är lägre än för en civbiotekniker och jag funderar på hur det fungerar? Läggs lönerna på varandra eftersom...
Hej Linda, om man har utbildning på avancerad nivå (master- eller magisterprogram), kan man söka Doktorandtjänster, om man hittar några tjänster som utannonseras; det... Läs hela svaret -
Vilken utbildning ska jag välja för en karriär inom genteknik?
Hej! Jag heter Sandra och går andra året på naturprogrammet just nu. Jag är fortfarande osäker på exakt vad jag vill läsa till efter gymnasiet, men jag har på sistone utvecklat ett intresse för genteknik och genredigering. Jag är särskilt nyfiken på CRISPR-metoden som det forskas mycket...
Hej Sandra;jag tycker du kan börja med att välja tema till ditt GA, gymnasiearbete inom genteknik och genredigering, kanske rent av göra GA om CRISPR-metoden. Du kan också... Läs hela svaret -
Hur gör jag för att arbeta med genteknik?
Hej! Jag heter Sandra och går andra året på naturprogrammet just nu. Jag är fortfarande osäker på exakt vad jag vill läsa till efter gymnasiet, men jag har på sistone utvecklat ett intresse för genteknik, speciellt forskning på embryonala stamceller och iPS-celler. Jag är dock väldigt osäker på...
Hej Sandra,Forskare blir man efter en mycket lång och mödosam process som kräver stort engagemang och ofta lägger man mycket mer än endast "heltid" /med "heltid" menas det 40 timmar per... Läs hela svaret -
Kan man forska som barnmorska?
Hej! Jag undrar om man kan forska som barnmorska! Jag tycker det är kul med cellbiologi, genusfrågor, kvinnosjukdomar sexuell hälsa och sådana saker. Jag gillar alltså både biologiperspektivet och samhällsperspektivet och hur de går in i varandra. Därför känns det som att forskning och...
Hej Kajsa,det tar rätt lång tid innan man kan få legitimation som barnmorska. För behörighet till barnmorskeprogrammet krävs det av Socialstyrelsen utfärdad svensk legitimation som... Läs hela svaret -
Måste doktorander och forskare undervisa?
Jag undrar om doktorander måste undervisa, och måste en undervisa för att kunna forska?
Hej Lisa,svar på din fråga kan bero på olika saker... vi på Fråga syv kan inte ge ett kort och konkret svar som omfattar alla de olika branscher och olika situationer. Om du är 19... Läs hela svaret -
Vilka vägar kan jag ta om jag vill forska inom psykologi?
Hej!
Jag går just nu i termin 3 på psykologprogrammet vid Örebro Universitet och har börjat intressera mig för att forska i framtiden. Bör/måste jag lägga till studier? Får jag skriva avhandling? När blir jag behörig att...
Hej Saga, info om yrket forskare - finner man på https://www.framtid.se/yrke/forskareAngående vägen till att bli forskare - För att bli behörig att söka... Läs hela svaret -
Vart ska jag praktisera och hur tar jag mig till väga?
Hej! Jag heter Matilda och går i 8:an och ska praktisera snart men jag vet inte hur jag får tag i en praktikplats. Jag är väldigt intresserad av NO och skulle gärna vilja ha en praktikplats som har något med de ämnena att göra till exempel någon forskning anläggning. Jag bor i Stockholm och...
Hej Matilda,har ni någon "PRAO_ansvarig" på din grundskola? Om inte, råder jag dig att be SYV och din klasslärare om hjälp och också dina föräldrar och andra... Läs hela svaret -
forskning och masterprogram?
Hej! När man har läst klart masterprogrammet i läkemedelsanvändning (2-årig utbildning) ....kan man sedan gå vidare till forskning (forskarutbildning) för att få PhD ? Med enklare ord kan man få PhD efter att man har fått masterexamen i läkemedelsanvändning? Om ja, vad kan man forska inom (i...
Hej KaK!Med examen från masterprogrammet, så som reglerna är idag, kan man söka till forskarutbildningen. Förhoppningsvis ändras inte ngt så där jättemycket på den fronten inom... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga