Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'japanska' (20 st.)

    • Johan3

      Komplettera lärarexamen?

      Hej! Jag är snart klar med min kandidatexamen i japanska och tänker fortsätta plugga till ämneslärare efteråt. Jag skulle helst kombinera engelska och japanska, men inser att det kan vara svårt att hitta heltidsanställning för det. Så min...

      Milla : : Hej,jag vill börja svar med att "påminna om" att även obehöriga lärare får lov att undervisa (när det är lärarbrist). Men det är bra att du planerar på att skaffa... Läs hela svaret
    • Kevin

      Gymnasielärare/ämneslärare inom japanska och engelska?

      Hej! Jag älskar japanska och Engelska och jag undrar hur man gör med studierna. Min tanke är mest Hur man går vidare för att bli ämneslärare/gymnasielärare efter man har läst kandidat i japanska. Ämneslärare/gymnasielärare i sig är 5 år och Japanska i kandidat är 3 vilket blir 8 års studie...

      Julia: : Hej Kevin!Kandidatexamen med pedagogik och didaktik leder tyvärr inte till lärarlegitimationen. I grunden för lärarlegitimationen ligger Lärarexamen. Det är skolverket som... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      Kan man läsa japanska på gymnasiet?

      Hej! finns det gymnasieskolorna i Sverige och i så fall vilka som ger möjlighet att läsa japanska som modernt språk (ej som modersmål)? Tacksam för svar! :)

      Daniel: : Hej-hej!Det finns gymnasieskolor i Sverige, som enligt våra uppgifter erbjuder japanska som modernt språk,t.ex- Mimers gymnasium i Täby- Cybergymnasiet -- NTI Handelsgymnasiet (NTH) -- Danderyds gymnasium... Läs hela svaret
    • Sofia

      Kan man byta ut det moderna språket på Komvux om man fått F?

      Hej! Jag har tagit studenten men har dock ett F kvar i det moderna språket, som var japanska 1. Det gick inte så bra, så året efter bytte jag till tyska vilket gick mycket bättre. Nu undrar jag om det är möjligt för mig att läsa tyska 2 istället för japanskan, eller om jag måste fortsätta läsa...

      Milla : : Hej,utan att få svar på frågan som jag ställde i kommentaren till din fråga (Har du fått Examensbevis eller Studiebevis när du gick ut gymnasiet?) går inte att ge svar. För att det blir 2 helt olika situationer men olika regler.
    • Anita

      Japanska eller Italienska och SamBeteende?

      Jag skulle vilja gå på ett gymnasium som har SamBeteende (relativt hög merit) och Japanska eller Italienska som individuellt val :)

      Julia: : Hejsan, det finns i Sverige över 350 gymnasieskolor som inför hösten 2021 kommer erbjuda söka SA/Beteende: se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?SA/ beteendeAtt få läsa... Läs hela svaret
    • D

      är det möjligt för mig att plugga på IB efter gymnasiet (universitet)?

      Hejsan! Jag går i nian och tänker på mina gymnasie samt universitetsval. Jag vill gärna plugga utomlands (Japan) och tänker därför kanske gå på IB, men jag är rätt osäker på om jag verkligen vill lämna min familj och...

      Milla : : Hej D, du har rätt, det finns tyvärr inte IB-programmet i Falun. Presentationer av de gymnasieskolorna som finns i Falun finns här. Som tur är - är det inte alls... Läs hela svaret
    • D

      Hur pluggar jag i Japan? Och när? Universitetet eller gymnasium?

      Hejsan! Jag går i nian nu och behöver snart välja gymnasium. Jag skulle vilja studera i Japan i alla tre år antingen under gymnasiet eller universitetet. Programmet som jag siktar in på är Sam-Beteendevetenskap eftersom jag skulle vilja bli en psykolog. Jag har läst att om jag nu ska bli en...

      Anna: : Hej D;innan du fyller 18 år, är det dina vårdnadshavare som bestämmer var du bor. Vad säger dina vårdnadshavare: får du flytta till ett annat land för... Läs hela svaret
    • A

      Modernaspråk och meritpoäng?

      Hej, jag vill bli antingen arkitekt, ingenjör eller jobba med robotik i framtiden och vill gå i teknik, men är även intresserad av att läsa antingen japanska, koreanska eller kinesiska? Vilka gymnasiet erbjuder dessa språk och är det bättre att välja tex spanska eller hur påverkar det...

      Peter: : Hej A,meritpoängen för Moderna språk får man från nivå3. Alltså, om man fortsätter med samma språk som man läste på grundskolan, börjar man med nivå3,... Läs hela svaret
    • Julia

      Lära sig Japanska i gymnasiet?

      Hej jag ska snart börja att välja en gymnasium och jag vill välja estetiskt linje med bild och formgivning som mål men jag är VÄLDIGT intresserad av att lära mig Japanska samtidigt som jag pluggar på gymnasiet. Finns det möjligheter för mig att göra det? Jag önskar att det fanns möjligheter i...

      Anna: : Hej Julia,de gymnasieskolorna som vi har uppgifter om att de erbjuder läsa Japanska i Skåne, finns i Malmö och i Lund: i MalmöCybergymnasiet i MaImö,erbjuder ES/inriktning bild och formgivning; och... Läs hela svaret
    • Hjalmar

      Prövning i japanska på komvux?

      Hej! Jag behöver 100 poäng till för att klara min gymnasieexamen. Jag har bott i Japan i ett år och jag vet att jag kommer klara en prövning i japanska 1. Jag kan inte hitta någonstans att göra prövningen på förutom åsö vuxenskola, jensen komvux och NTI skolan, men där har jag fått avslag då...

      Melina: : Hej Hjalmar! Vilket tråkig situaton!Tyvärr känner jag inte till några andra ställen. Har du frågat samtliga skolor om du kan få göra en prövning trots att du betalar? Ibland kan... Läs hela svaret
    • Sun

      Kan man läsa ett modernt språk under gymnasietiden på annat gymnasium?

      Jag skulle väldigt gärna vilja läsa ett modernt språk såsom tyska eller helst japanska. Det finns i min hemkommun på andra skolor, men inte på någon av dem som jag ska välja. Finns det andra (kostnadsfria) alternativ att läsa språk...

      Milla : : Hej Sun, tyska måste erbjudas på alla gymnasieskolor.  Ang.japanska... Som finns bara på några få gymnasieskolor ... Är en svår fråga-... Läs hela svaret
    • Wilma

      Vilka jobb finns det för någon som kan Japanska och Svenska?

      Jag kan prata grundläggande japanska och vill gärna lära mig mer! Skulle vilja veta vad det skulle kunna finnas för jobb där man har användning för svenska/japanska, att kunna båda språken liksom. Vet något som heter förlagsredaktör, skulle vilja veta vad det är och om man skulle kunna vara det...

      Julia: : Hej WiIma! Så roIigt att du kan japanska! Ett ganska ovanIigt - i Sverige - språk! Det är alltid bra att kunna flera språk och kunna de så bra som möjligt.... Läs hela svaret
    • Lina

      Jobba som lärare i japanska, vilken utbildning?

      Hej Jag har en fråga om hur man kan gå tillväga om man vill jobba som lärare i japanska. Eleven har nu läst japanska steg 3 på gymnasiet och har inte japanska som modersmål (eller någon annan anknytning dit). Vad skulle man kunna rekommendera henne om hon vill läsa vidare inom japanska? Hon...

      Melina: : Hej Lina! Har man läst 90 hp i ett språk, kan man bli behörig lärare i det språket som Moderna språk. För modersmålslärare räcker det med 30 hp men... Läs hela svaret
    • RAWAND

      Civilingenjör i industriell ekonomi, internationell?

      Om man vill läsa till Civilingenjör i industriell ekonomi, internationell. Men man läser teknik korser i Komvux, måste man ha biologi 1? Och jag vill fråga om Språk korser som krävs för att läsa till Civilingenjör i industriell ekonomi, internationell. Måste man har Franska3, Kinesiska 3 och...

      Melina: : Hej Rawand! Nej det behövs inte biologi 1.För att vara behörig krävs grundläggande behörighet samt matematik 4, fysik 2, kemi 1.  Jag förstår inte riktigt vad... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga