Hej!
    utbildningar till lärare (och bland annat till språklärare) ligger i Sverige på högskolenivå (man läser på en Lärarhögskola). För att bli legitimerad lärare måste man få ut lärarexamen och för det måste man läsa på ett program på högskolenivå som leder till lärarexamen. För behörighet till alla högskoleutbildningar behöver man alltid ha grundläggande behörighet.
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på många olika sätt. Råder dig boka tid med studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Särskild behörighet till programmen som leder till att man får examen som gymnasielärare i bland annat franska brukar bestå av godkända betyg i följande gymnasiala kurser: Engelska 6, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 /, Franska 3.
    Se exempel på utbildningar:
    umu.se/utbildning/program/amneslararprogrammet---gymnasieskolan-franska
    lnu.se/program/amneslararprogrammet-med-inriktning-mot-arbete-i-gymnasieskolan/ingang-franska
    uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?franska
    du.se/sv/Utbildning/Program/amneslararprogrammet---inriktning-gymnasieskolan/franska

    Ovan ser du några exempel på Ämneslärarprogrammen för att bli lärare i gymnasieskolan med ett av undervisningsämnen Franska. "Problemet" här är att gymnasielärare är i Sverige ofta lärare i 2 ämnen, alltså inte endast i franska utan i ännu ett ämne.
    Om du vill bli lärare endast i Franska, alltså ha endast ett undervisningsämne, då bör du gå vägen via 120 högskolepoäng i franska + KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. Den vägen är kortare men mer osäker. Osäkerhet ligger i att ingen kan säga ngt om var KPU kommer erbjudas om några år och så kan inte heltidsanställning garanteras om man är behörig lärare endast i ett ämne.
    Så, mina råd blir följande:
    - prata med SYV-en på komvux om hur du ligger till vad gäller grundläggande behörighet (vad behöver du läsa för att uppnå den);
    - fundera över om du vill bli lärare i ännu ett ämne, förutom franska. Du kan titta på de ämnesprogrammen som finns - vilka andra (bi-ämnen) som erbjuds att bli lärare i och sedan siktar du på att uppnå särskild behörighet till det programmet. Exempelvis: för blivande lärare i matematik är det nödvändigt att få godkänt betyg i gymnasial kurs matematik4.

    När det är lärarbrist är det också möjligt att få jobb som obehörig lärare, alltså på undantag få undervisa även utan lärarlegitimation. Sedan, om man jobbar som obehörig lärare i några år kan möjlighet ges att få hjälp att skaffa sig behörighet genom något projekt som hjälper obehöriga lärare att bli behöriga.