frida
    Hej! Jag funderar på att börja läsa till fastighetsförmedlare. Jag är osäker på om jag har studerat tillräckligt med matematik för att få behörighet. Jag läste humanistisk linje på gymnasiet mellan åren 1992-1995. I mitt betyg står det matematik SE och koden 3550S. Vilken nivå innebär det med dagens system?
    Tack på förhand!
    • Milla : Din kurs motsvarar matte 2 i dagens matte! Jag skriver ett nytt svar.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!

    Jag undrar vilken utbildning det är du vill söka, - var finns det utbildning till fastighetsförmedlare? Kanske menar du Fastighetsmäklare>> eller till Fastighetsförvaltare>> eller så menar du ngt. annat...

    Och det kan spela roll för att om du t.ex vill läsa på Yrkeshögskola, behöver man inte hålla väldigt strikt på formell behörighet, eftersom yrkeshögskola kan ta in även obehöriga. Men om det är en högskoleutbildning du menar, då är det mycket mer noga, för att högskola kan ej ta in obehöriga.

    Vilket betyg fick du i den kursen, SE med koden 355OS? För bestämma "nivå" i dagens system, behöver man även veta vilket betyg du fick.

    Uppe också vad UTBILDNINGSDOKUMENT heter, som kursen finns inom (rubrik, överskrift).

    Jag antar att det är den högsta kursen i matten, som du läste, stämmer det?

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej igen,

    när matte 3 krävs för behörighet till en utbildning, som i ditt fall Fastighetsmäklarprogrammet, betyder det att man kommer att behöva de mattekunskaperna under utbildnignen (för att minimikravet på gymnasiet är matte 1 - och här krävs det 3 ggr så mycket matte!!!) - då betyder det att det kan bli mycket svårt att klara utbildningen i fall man ej har AKTUELLA mattekunskaper.

    Mitt råd är att du tittar på innehåll i kursen Matte 3. Det kan du göra här>> och i fall du tycker det är svårt, rekommenderar jag att du läser matte på komvux innan du söker till Fastighetsmäklarprogrammet. Eller i alla fall bedriver självstudier i matten /repeterar på egen hand/.

    Det är inte fel att fräscha upp mattekunskaperna (även om det skulle visa sig att du formellt sett är behörig). Därför råder jag dig att söka matte 3 på komvux.

    • : Hej Anna! Tack för ditt svar. Jag menar att jag vill läsa till fastighetsmäklare på högskolenivå. I mitt betyg står det högst upp CHE, humanistisk linje, halvklassisk. Jag fick betyget 4 och läste matematikkursen i årskurs 1. Kursen läste vi tillsammans med samhällsvetenskaplig linje och det fanns bara en kurs att välja på, så jag antar att det var den högsta. Tack än en gång!
    • : HHA står det högst upp på betyget. Ursäkta felstavningen.
    • Anna : Jag måste samråda med en sakkunnig, vilket jag kan göra tidigast imorgon. Förhoppnigsvis kan jag ge svar till dig under dagen imorgon. Det går också att ta med betygen till SYV på komvux (men det vet du kanske om...) och i fall SYV på komvux inte kan göra bedömning, kontaktar hen en expert, precis som jag kommer att göra imorgon. Sedan är det så att betyg är bra att ha /behövs för behörighet/ men också dina aktuella kunskaper i matten är viktiga! Jag kommer nu utöka mitt svar till dig.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Nu fick vi svar för en sakkunnig att din mattekurs motsvarar matte 2 a,b eller c. Dvs du saknar behörighet i matte till fastighetsmäklarprogrammet. Du behöver läsa matte 3 på komvux eller göra prövning i matte 3. Det finns idag två matte 3 kurser, 3b och 3c. C är lite svårare och du som läste matte så länge sedan kanske vinner på att läsa 3b och få betyg i den. Kanske får du också lite högre betyg i b kursen!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare