Isabelle
    Hej! Jag har nu i flera månader försökt reda ut hur jag ska ordna min utbildning.

    Besökt UNSW och kontaktat Univeristy of Sydney, men min situation är lite unik och jag känner att jag verkligen behöver någon som förstår hela situationen. Skulle verkligen behöva ett kunnigt bollplank i Sverige som kan hjälpa mig reda ut o få klarhet i röran av vad som år möjligt och bäst - för möjligheter finns, hur många knepiga möjliga utvägar o kombinationer som helst och det knepiga är att göra det ultimata, eftersom att det är just så unikt och rörigt.

    CSN Studielånet är max 120 tusen, och det är enbart studieavgiften i tre av fem år(det kostar 40 000 som internationell student per år). Får arbeta 20 h i veckan på studentvisum och det hade ju enbart täckt hyra.

    Jag undrar om det är möjligt att plugga kurser på distans via svenskt universitet och samtidigt arbeta med fullt jobbvisa & tjäna pengar medan jag tillgodoräknar mig poängen, så att man kan gå färre år här och faktiskt ha råd.

    Jag vet att det absolut bästa och enklaste är att studera i Sverige. Men då jag vill etablera mig här och bygga mitt liv här redan nu är det viktigt för mig att studera här. Få kontakter inom branschen och via skolan, socialisera etc. för en karriär här.

    Kan jag köra ett år/halvår i Sverige och lyckas få någon form av stipendium för att transfer hit? (Terminen börjar i Januari).

    Ska jag plugga en hel kandidat på distans? Känns inte alls ultimat, då jag vill vara en del av kulturen o samhället här, få kontakter och göra allt på engelska.

    Känns som att jag undersökt alla alternativ, mailat och på plats pratat med både svenska och australiska universitet, men fortfarande är jag ett stort frågetecken angående vad som faktiskt är möjligt, och vad som skulle vara smartast att göra genom alla nålsögor.

    Då jag vet att plugga hemma och sedan försöka komma ner är det enklaste och smartaste, vill jag gärna inte fokusera på det alls då det är min sista ”utväg”.

    Så som en sammanfattning:
    Vad finns det för möjligheter? Hur ska jag gå tillväga för att ordna det mest hållbart både ekonomiskt och för framtiden men samtidigt bo och studera i Australien: distans från Sverige, på plats eller en kombination?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Isabelle,
    klart vi vill hjälpa till men som du själv skriver är din situation unik och rätt svår att bara "fixa" snabbt och smidigt.
    Jag tänker på att det är både Ekonomiska och andra /Logistiska/ svårigheter som du nämner. Du skriver inte vilket yrke eller vilken utbildning du vill skaffa dig. Det behöver du inte göra, så klart, men det är rätt svårt att svara - när vi inte vet vilka studier du har för avsikt att bedriva. Rätt sort studier kanske över huvudet taget inte erbjuds på svenska högskolor/universitet...?
    Undervisning på Engelska finns på svenska högskolor/universitet. Du nämner det i din fråga att du vill studera "på engelska". Kika på www.studera.nu/jamfor - jag hittade ca 5,5 tusen olika kurser och program på svenska lärosätena med undervisningsspråk Engelska.

    *******
    Ang. det Ekonomiska
    Det kan vara tufft att klara ekonomi under studietiden. Det gäller även när man bedriver studier i Sverige. Studiemedel kanske inte räcker till.
    Då finns det följande alternativ - be familjen om hjälp /om några familjemedlemmar kan hjälpa till ekonomiskt, ex. genom ett privat lån/;
    man kan jobba först och spara pengar och "ta av" de sparade pengarna sedan, när man studerar; man kan försöka leva extremt billigt under studietiden (Hyra är en stor utgift; då kanske man kan försöka hitta möjlighet att Dela bostad med ännu en eller flera andra personer);
    många högskolestuderande jobbar vid sidan av sina studier - just för att klara ekonomin. Att läsa på heltid och jobba samtidigt kan vara tufft. Kan kanske lösningen bli att läsa på halvtid ? ... i så fall hinner du och orkar jobba mer. Studierna kommer ta dubbelt så lång tid, om du läser på halvtid, men det kanske ändå är en bra lösning?

    Ang. Kombinera studier i Sverige och utomlands
    En svår fråga... kan bero på vilka studier det är... om de går att kombinera.

    I Sverige är det så här
    att varje lärosäte /högskola-universitet/ får själva (på lokal nivå, på skolan) bestämma om de tillåter ta in utländska högre studier in i en svensk examen och sedan, om det i princip är möjligt - så tittar de utbildningsansvariga på Exakt vad det är för kurser man har med sig från utlandet och det kan bli Ja eller Nej på den frågan - helt beroende på Vilket lärosäte det är + Exakt vilka studier man har med sig från utlandet. Det kan t o m bli så att man på ett svenskt lärosäte får och på det andra - får Inte ta in sina utländska studier in i sin examen /även om det är "samma examen" - säg kandidatexamen med huvudämne Ekonomi... bara för att ta ett exempel/.
    Hur det är "på den punkten" i Australien - vet jag inte. Kan tänka mig att de också ska noga titta på vad det är för studier /exakt vilka kurser/ - och bestämmer om du får eller inte får ta in de "utländska studier" in i en Australiensk examen; fråga om det på det Universitetet där du vill läsa.

    Ang.CSN´s regler kring studiemedel
    Det är i princip helt och hållet upp till CSN och du måste "ta" det med CSN. :(

    Lycka till!
    Peter