Fabian
    hej.

    om man ex ska läsa civilekonom som jag är inne på.
    min flickvän ska läsa till polis och tanken är att vi ska studera samtidgt men hennes är bara på 2 år och min på 4 år. men sen undrar jag om man kan byta studieort efter 2 år så man bor på samma ort?

    så fråga är om man kan byta ort efter 2 år men samma utbildning såklart?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fabian!

    Det är inte förbjudet att byta men du är beroende av att plats finns på den orten dit du vill byta.

    Sedan är det också viktigt att utbildningsplaner stämmer överens med varandra, men om ingen ledig studieplats finns, då spelar det ingen roll om planer stämmer med varandra - då kan man tyvärr inte byta i alla fall.

    Så man gör helt enkelt så att man kontaktar utbildningen på den orten dit man vill byta och frågar om det har en ledig plats och kan ta emot.

    Skulle det bli så att man inte kan byta, då kan kanske din flickvän försöka få jobb på den orten där du studerar eller så får man lösa det på ngt annat sätt.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till! Vi håller tummarna för att det går bra och att du ska kunna byta till den ort du vill studera på!

    L. :)

    Liselotte