Zara
    Min dröm är att kunna jobba distans bara med min dator, och samtidigt kunna befinna mig vart jag än vill i världen. Vad finns det för olika yrken som alternativ? Översättare är ett, med vad mer? (Översättare har varit en dröm men pga den dåliga och "opålitliga" lönen så känns det inte stabilt nog som ensamt framtidsjobb)
    • : Med den tekniska utvecklingen som pågår nu, kanske man i framtiden ska kunna jobba på distand inom väldigt många olika yrken! Det hoppas i alla fall jag! :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Zara,
    vilken rolig fråga!
    Exempel på distans-jobb "läser du" nu! Jag är studie- och yrkesvägledare och arbetar just nu på distans... men det är inte så många studie- och yrkesvägledare (i alla fall inte än) som arbetar helt på distans.
    ***
    Att hitta många exempel på jobb som helt kan jobba på distans kan bli svårt - detta pga vissa arbetsgivare envisas i att man ska komma till kontoret, trots att det skulle gå bra att jobba på distans. Ex. programmerare kan många ggr jobba helt på distans, men många arbetsgivare vill ändå att de ska sitta på kontoret.
    Kanske blir det en förändring inom distans-arbete, inte minst med tanke på att vi sparar i så fall väldigt mycket på "milljön" då transporter minskar (folk slipper köra bil till-från jobbet varje dag eller åka buss/tåg).

    Liselotte

    Kika i första hand på följande alternativ:
    journalist (frilansare) - man måste vara mycket duktig och även ha tur och kontakter, för att lyckas sälja sina texter och bilder (ofta måste man fota också, inte bara skriva text - som typ Multijournalist);

    Många DATA/IT-jobb skulle kunna utföras helt på distans, som ex.
    programmerare
    Networker >>
    Webbdesigner
    Layoutare - det finns rätt många Data/it-yrken där man skulle kunna producera på distans, men frågan är då om arbetsgivare tycker det är OK... ofta är det OK om du är frilansande, dvs utför ett visst kort uppdrag, levererar resultat, får betalt; och sedan får du vänta på om de anlitar dig igen för nästa korta uppdrag. Men - tyvärr - om du vill ha månadslön, då vill arbetsgivare oftast se dig på kontoret i alla fall någon gång per vecka (kanske inte varje dag) men i alla fall en eller ett par ggr i veckan. Varför det är så - vet jag inte riktigt... kan bero på att arbetsgivare inte litar på att folk verkligen jobbar så mycket som de kan jobba...? Kan bero på att arbetsgivare vill odla "team-anda" och sammanhållning inom arbetsgrupper.

    Förutom DATA/IT-jobb så tycker i alla fall jag att man borde kunna jobba på distans exempelvis som
    Statistiker>>
    Utredare av olika slag - ex. Studiestödsutredare>>;

    De "självklara" distansyrken är
    Författare
    Poet
    Låtskrivare
    Manusförfattare. Problemet är dock att inom dem så är det "frilansandet" som gäller - att producera ngt. som du sedan också lyckas sälja.

    Att få någon sort regelbunden inkomst, som månadslön - och jobba helt på distans - är i dagens Sverige mycket ovanligt.
    inom de yrken där man i princip kan jobba på distans (via Internet) ska man i så fall vara mycket duktig (unik expert på sitt område) för att arbetsgivare inte ska kunna ställa onödiga krav på dig - att ex. komma till kontoret när du kan jobba på distans. Som "icke-unik" specialist som vill ha månadslön, måste man rätta sig efter vad arbetsgivare kräver. Och som det ännu är idag, så kräver arbetsgivare att man kommer till sina arbetsplatser... om det blir förändring inom det och när och hur det ska förändras, kan inte vi här på Fråga syv svara på. _:(

    Alla som har tips på yrken där man kan jobba helt på distans och ha månadslön - är välkomna att höra av sig!

    Bästa hälsningar
    L. :)