H-don
    Hej! Jag heter Essasson och kämpar för att bli Åklagare/Ådvokat, ,men nu går jag på komvux och vill att bara läsa 2.5 år och skaffa betyg som Yrke. Sen vill jag arbeta max 2 år och sen börja högskolan. Men problemmet är att jag inte ved om man kan läsa Yrke i juridik 2.5 som man kan söka arbete med! och vet inte heller vad jag ska kunna arbeta med? för jag kan inte arbete som åklagare med det låga betyget som är bara 2.5/3 år. Så min fråga är
    1. Kan man arbeta om man bara läste 2.5 år? och vad kan man arbeta med?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Titta gärna på yhguiden.se/resultat?Education.text=Paralegal

    Yrkeshögskoleutbildningar till Paralegal; de är max två år långa. Efter en sådan utbildning kan man arbeta som juridisk assistent eller IP-paralegal eller kanske som advokat-assistent.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    just Åklagare eller Advokat måste i Sverige ha examen från juristprogrammet (i grunden) - och sedan följer det en lång och lite osäker väg till yrken efteråt.
    Det är hård konkurrens för att komma in juristprogrammet, som är ett högskole_/universitetsprogram på 4,5 år (9 terminer på heltid).
    På något annat sätt, alltså ej via juristprogrammet, kan man i Sverige inte bli Advokat eller Åklagare.

    Du skriver om 2,5 års studier; kan du förklara hur du menar? Är det så att du planerar att hoppa av juristprogrammet efter 2,5 år? eller menar du någonting annat?

    Annas förslag om yrkeshögskoleutbildningar till Paralegal eller IP-paralegal, tycker jag, är mycket bra. Det finns också andra "juridiska"-yrken (i alla fall delvis "juridiska") som man kan jobba inom efter en yrkeshögskoleutbildning, ex. Upphandlare eller Bygglovshandläggare. Utbildningar på en yrkeshögskola, www.yhguiden.se - passar i alla fall väldigt bra inom de tidsramar som du skriver om i din fråga; de flesta yrkeshögskoleutbildningar är på 3 eller 4 terminer (alltså 2 år eller 1,5 år); kan dock finnas några som är både lite längre, t.ex 2,5 år eller ännu kortare än 1,5 år.

    Se hela utbudet av yh-utbildningar på www.yhguiden.se

    • : Tacka både ni. Jag menat två år och halv för innan tänkte jag att fortsätta studierna och inte läsa YRkeprogrammet lärarna berättat mig att jag behöver cirka 2.5 år för att klara mig ämnena behövs. Men som förtått nu här från er att det bara 2 år eller kortare om man läser Yrket. I alla fall jag har osäkert framtid för jag är lite nervös för att jag tagit 2 år yrkeprogrammet och inte hittat arbete, så jag vill veta om jag inte vill spendera mer tid för arbestsökning efter jag har tagit 2 åren, kan jag ångra att arbeta och gå tillbaka studien? Om svaret är JA så vad kommer jag behöva förstärka med mitt gamla tvåårig betyget för att jag kunna forsätta studierna till H.skolan?
    • : Och min sista fråga är vad menar du när du säger ''just Åklagare eller Advokat måste i Sverige ha examen från juristprogrammet (i grunden) - och sedan följer det en lång och lite osäker väg till yrken efteråt. '' menar du här att man måste hade börjat läsa juridiken innan man börjat gymnasiet? innan
    • Julia : Det är lite svårt att förstå vad du menar. ... tyvärr. Mitt förslag är att du läser mer svenska. Det kommer du behöva (alltså, kunna mycket mer svenska) om du vill satsa på karriär inom juridik i Sverige. Ska man jobba med juridiska frågor, behöver man mycket bra svenska och engelska - både i tal och i skrift. Det kommer inte att gå studera på juristprogrammet, även om du skulle kunna komma in, med låg nivå i svenska språket (och detta gäller både i tal och i skrift). ... Ett konkret förslag som jag vill framföra just nu är att du bokar tid hos Studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    • : Tack för svaret Julia, jag ser att jag skrivit otydlig text med dålig tempus. Jag försöker förtydliga vad jag menat. Innan jag tänkte läsa yrke programmet hade jag tänkt läsa vidare och det är vad mina lärar berättat mig att jag behöver minst 2.5 år för att jag klara mig alla ämne som krävs innan högskolan. Men nu tänker jag ångra det och läsa yrke istället. Men jag också tänker att jag ska kunna forsätta läsa om jag inte hittat arbete efter jag hade läst två år. Har du förstått lite bättre nu? Ja, jag vill läsa först yrke programmet i två år sen kommer jag söka arbete men efter det vill jag komma tillbaka till studierna och kopletera studierna. Men jag vet inte vad som ska krävas för innan jag går H.skolan. Jag hoppas att du förstått lite bättre nu. Tack för svaret igen.
    • Mikael : Det finns jättemånga olika yrken - ingen vet exakt hur många, men uppskattningsvis cirka 8.000 st olika yrken, så när du skriver yrkesprogram - så har man ingen aning om vilket yrke du menar. Vi önskar dig Lycka till i dina studier!
    • : Tack Mikael! Jag menade Juristprogrmmet. För efter jag hade arbetat inom två år vill jag gå läsa igen plugga några år för att bli Advokat/Åklaggare....
    • Mikael : Bra. Då vet du vad du vill göra! Lycka till!
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du skriver om att du vill börja jobba inom kort, men du skriver också om att du vill bli Åklagare. För att i Sverige kunna bli åklagare måste man studera i många år.
    Se gärna avsnitt "utbildning" i yrkespresentationen Åklagare >>.
    Om man uppfyller de formella kraven (juristexamen, tingsmeritering, svensk medborgare) kan man söka till Åklagarmyndighetens aspirantutbildning. Läs mer under rubriken "Rekrytering av åklagare".

    Men Grunden i utbildningen som de svenska åklagare har är examen från Juristprogrammet, som är 4,5-årigt universitetsprogram (9 terminer på heltid). Det är stor konkurrens till platserna på juristprogrammet. Endast alla A-betyg i alla gymnasiala kurser brukar inte vara tillräckliga; utan man måste även ha några "meritpoäng"/extrapoäng - t.ex ha höga betyg även i Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 och/eller i högre kurser i matematik (från matematik 2 och uppåt, t.ex i matematik 2, 3 och 4).

    Det Julia skriver om att behöva kunna mycket bra svenska och engelska i tal och skrift, stämmer. g håller med. Det är absolut nödvändigt att behärska både svenska och engelska språket på hög nivå; och ha höga betyg även i alla andra ämnen från gymnasiet, men det ger inga garantier. Även de som har svenska som modersmål och mycket höga betyg i alla gymnasiala kurser, lyckas inte alla komma in på juristprogrammet; och även efter juristprogrammet, finns det inga garantier på att kunna bli åklagare; det är ett populärt yrke och många söker med höga meriter.
    Jag säger absolut inte att du inte kommer att lyckas, men du behöver förbättra din svenska väldigt mycket innan du kan på allvar börja fundera på att söka till juristprogrammet.
    Hälsningar
    Mikael