Emina
    Hej! Jag är en 19-årig tjej som tar studenten nu i sommar, jag vill studera vidare men har INGEN aning med vad!! Alltså jag har sån himla beslutsångest, det finns så mycket o välja mellan men de flesta utbildningar låter astråkiga... grejen är den att jag vet inte alls vad jag vill jobba med heller. Det jag vet är att jag vill kunna ha en stabil lön på ca 30 efter utbildningen, jag går samhäll-beteende. Det jag INTE vill jobba med är allt som rör sig om ekonomi, allt annat funkar. Finns det något ”bra” program som ger möjlighet till lite alla möjliga jobb sedan? Vill helst studera vid Malmö Universitet då det är nära.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emina, ta en titt på Malmö Universitets hemsida - kolla på alla deras utbildningar på Grundnivå. Utbildningsutbud kommer fastställas till 16 mars 2020 då ansökningsperiod börjar, idag kanske det ännu inte går att se alla de olika utbildningar som börjar till hösten.
    Kika också på många olika yrken på www.framtid.se - där finns det över 2.ooo yrkespresentationer.
    ***
    Ang. lönen så är det en svår fråga... för det första så kommer du söka jobb efter din högskoleutbildning om ca 3,5 år eller ännu längre fram... och hur löneläget och priser förändras - vet ju ingen idag, eller i alla fall kan inte garantera det...
    Sedan är det också så att lönesättningen blir mer och mer Individuell. Alltså på samma arbetsplats efter samma utbildning sitter folk och jobb samma jobb med Olika löner. Och löner kan vara väldigt olika - upp till 8-10 tusen "hit och dit"... otroligt nog.

    Liselotte