Ellen
    Hejsan!
    Jag studerar distans och undrar vilket sätt som är snabbast för att göra klart kurser?
    Är det att studera enbart en kurs i taget och beta av alla kurser på det viset ELLER att göra det vanliga skolupplägget och läsa flera kurser i taget? Vilket är snabbast för att göra klart kurser? Jag tänkte att med en kurs i taget kan man jobba mer intensivt och snabbare då man bara har en kurs att fokusera på men jag kan ha fel.

    Hälsningar,
    Ellen

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej,
    på gymnasienivå läser man 20 poäng per vecka - på heltid.
    Det sättet du beskriver (att läsa ett ämne i taget) brukar kallas för koncentrationsläsning.
    Sedan finns det också "blockläsning" - när man t.ex. läser 2 stycken 100 poängskurser på 10 veckor eller 3 stycken på 15 veckor eller 4 stycken på 20 veckor.
    Man läser inte snabbare eller långsammare, utan det är flera OLIKA SÄTT att läsa på.

    Man kan jämföra med att städa ett rum i taget eller "ta" alla fönster i alla rum först, sedan byta sängkläder på alla sängar i alla rum och sedan dammsuga alla golvytor i alla rum. Samma saker blir gjorda på ungefär samma tid - men olika sätt passar olika människor bättre.

    Det vanligaste är att blanda och läsa många olika kurser under längre tid. Det sättet passar de flesta bättre, därför är det - det vanligaste sättet att läsa på gymnasiet.

    För dig är det bäst att följa skolans upplägg, om du kan. Om du inte kan, prata med din skola och fråga om du kan koncentrationsläsa i stället. Troligtvis säger skolan att det är svårt för dem att ha olika upplägg för olika elever - om vissa vill läsa svenska först och historia sen och andra vill läsa engelska först och samhällskunskap sen - och då blir det prov vid olika tillfällen och risken finns att någon elev kan sprida provuppgifterna och någon kan fuska... t.ex.

    För skolan är det enklare att köra samma upplägg för alla - så att alla läser samma kurser samtidigt och gör proverna samtidigt. Och det blir, som sagt, inte snabbare eller långsammare - utan det är olika sätt att läsa på.

    Vill du koncentrationsläsa, fråga på skolan om de kan anpassa undervisning för dig.
    Om de svarar att de inte kan - kan du försöka "koncentrationsläsa" med punktinsatser på egen hand - t.ex. en dag läsa bara svenska hela dagen och imorgon - bara matte hela dagen... typ, så - att du läser ett ämne per dag, t.ex - om det passar dig bättre och om möjlighet till det finns, enligt det upplägget som du måste följa.

    Jag hoppas att jag har nu förklarat hur det funkar med poängsfördelning och att det ej är snabbare att läsa ett ämne i taget. Men hör av dig om något fortfarande är oklart.
    Jag ska då försöka förklara bättre eller på ett annat sätt.

    Önskar dig lycka till i dina studier!
    Julia, Syv på Fråga SYV