SYV
    Hej SYV

    Slänger ut frågan även till er, drar i alla trådar jag har.

    Jag undrar om ni har förslag på om något företag ev. kan ta emot en åk 9 elev på praktik (anpassad studiegång) inom följande områden: spelutveckling eller programmering överlag men även andra förslag tas tacksamt emot. Eleven i fråga sitter mycket med programmering på fritiden.

    (Inom Lund helst men annat i närområdet går bra)

    Mvh
    • SYV-besökare :

      Var igår på Trender-inom-handel och fick bl.a veta at Sveriges största IT avdelning är det ICA som har! :) För att på sikt bli programmerare anställd av ICA är det ju jättebra att förstå jobbet som görs "på golvet", i butikerna; därför tycker jag det är absolut inte fel att gå på praktik i en eller flera matbutiker, ICA eller andra kedjor... då kan man sedan med erfarenhet från att jobba i butik, bli en bättre programmerare!

    • SYV-besökare : en annan tanke: i Sverige får man jobba från 13 år; det är inte förbjudet för eleven att söka jobb om hen går i åk9. OK, studiepliken är inte uppfylld ännu... men om eleven ändå ej går i skola, eller inte i den omfattningen som det är tänkt, då är det väl ändå bättre om hen jobbar, även om det är deltidsjobb?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    De som jobbar med spelutveckling brukar inte ta emot på praktik pga Sekretess; vi har tidigare försökt hitta PRAO inom den branschen och eleven själv, hans föräldrar och vi har letat mycket men fick nej precis överallt. förklaring som vi fick var att hur framtida dataspel kommer se ut är "super-hemligt" inför kunder och konkurrenter (andra företag som också utvecklar spel) och att det går ej helt lita på folk som inte har anställning i just det företaget och skrivit på sekretess-avtal.
    En minderårig, under 18 år, kanske inte ens får ombedas skriva på juriska avtal pga hen är icke-myndig; och om hen sedan bryter avtal och är under 15 år, går det inte att "ställa honom/henne inför rätten"... ngt. i den stilen. Och eftersom det är frivilligt för företag ta in praktikanter säger de då blankt NEJ.

    Hej igen,

    jag har ett "kreativt förslag" om ett speciellt uppdrag för killen som är intresserad av programmering och behöver nu praktikplats, som kan vara svårt att hitta.
    Jag tänker så här: det finns 18 gymnasieskolor i Lund >> och en del av de ska under resten av detta läsår ha Öppna hus mm. På öppet hus är alla välkomna; på prova-på dagar måste man anmäla sig (i alla fall ofta krävs det anmälan - men då kan du eller killen själv anmäla sig); om den killen får i uppdrag att göra en hemsida om olika gymnasievalsaktiviteter i Lund, som kan bli till stor hjälp för framtida gymnasieväljare... Upplägg: killen får i uppdrag att besöka alla de återstående gymnasievalsaktiviteter på alla Lunds gymnnasieskolor, ta bilder och skriva en sammanfattning/"rapport" om hur det var och vad man fick uppleva på öppet hus, ex. på   några skolor är eleverna som läser på gymnasiet med, och på andra - endast personal; vissa ggr kan man se "lektioner på kvällstid" eller i alla fall  klassrummen; men ibland är det endast rektor som talar i aulan och sen är det slut.
    T.ex kommer gymnasium/consensum-lund under resten av läsåret ha 2 skuggningsdagar och ett öppet hus.
    Jensen-gymnasium-lund - har öppet hus 25 april 2019.

    Drottning-blankas-gymnasieskola-lund har öppet hus den 7 maj.

    Du skulle kunna ta kontakt med någon av personalen på varje gymnasieskola för att berätta om det projektet och be att de återkopplar om "din kille" verkligen var där.

    ****
    om ett sådant Projekt känns som "för mycket", kanske räcker det med att killen går på alla skuggningsdagar som återstår under det här läsåret på Lunds gymnasieskolor, kanske? Alltid lär man sig "nåt" när man är på besök på en skola, tycker i alla fall jag! :)

    Daniel SYV

    Hej,
    jag har ett förslag: fråga på gymnasieskolorna som utbildar inom spelutveckling/programmering - då kan man kanske praktisera hos data-lärare? De här fem gymnasieskolorna i Lund >> erbjuder, enl.våra uppgifter Teknikprogrammet.
    ***
    Angående praktik på företag
    Så länge det är frivilligt att ta in praktikanter, kommer många företag och organisationer säga Nej, tyvärr. Många menar att de tar in praktikanter från Högskoleutbildningar, från Yrkeshögskoleutbildningar, från Gymnasiala utbildningar och även vuxna/arbetslösa via Arbetsförmedlingen och olika omställningsprojekt; det kan på vissa ställen "gå" flera praktikanter per anställd, finns det exempel på. Arbetsledningen på företag menar att de anställda hinner inte jobba, utan endast "tar hand om" praktikanter... så, då förstår man varför många säger Nej.
    Då många hänvisar till serketess eller att de har en "farlig arbetsplats" - blir det desto högre "praktik-fråge-tryck" på de resterande, som ej omfattas av sekretess och inte har en "farlig arbetsplats" (ex. kärnverket; kemisk fabrik; bombtekniker mm).

    • : Fantastiska förslag och tips, tack ska ni ha! Jag tar dessa förslag med mig och jobbar vidare på att hitta en bra lösning för eleven :) Tack!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • Anna : Jag tror det skulle gå att publicera Reportage eller Blogginlägg som eleven skriver (inkl. bilder) på https://www.gymnasieguiden.se/reportage eller https://www.framtid.se/bloggar - kan inte på förhand lova att "vad som helst" blir publicerat på de sajterna, men om det är seriöst gjort utan större "konstigheter", så tror jag det kan gå!