Robin
    Hej.
    Jag har bestämt mig för att söka en vuxenutbildning. Det krävs dock att jag skickar med mina grundskolebetyg i ansökan. Jag gick sista året grundskolan i skara, varpå skolan jag gick på är nedlagd. Hur får jag tag på mina betyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,
    om det var en Kommunal grundskola du gick på - borde kommunen ha kopior på dina betyg eller i alla fall kunna svara var de kopiorna kan beställas; ex. kan betygen vara skickade till Regionarkivet.

    Skicka e-post till: [email protected]
    ****
    Andra alternativ är att du kan förklara för komvux att du försöker få ut dina grundskolebetyg men i väntan på det - fråga om du kan göra nivåbedömningar i svenska, engelska och matematik. Skulle sådana nivåbedömningar visa att du har kunskaper motvarande godkända betyg från vårterminen i åk9, borde komvux kunna ta in dig på gymnasiala kurser.
    För vuxna är "grundskolekompetens" = kunskaper i svenska, eng och matte från åk9; övriga betyg krävs, vanligtvis, inte.
    Komvux kan själva också betälla kopior på dina "gamla" betyg: de kan skicka en förfrågan till den kommunen där du läste på grundskolan.

    Vänligen
    ANNA