Hej Abdi,

    det är bra att du älskar de Naturvetenskapliga ämnen.

    Du är intresserad av Soltorgsgymnasiet>> och om Naturvetenskapsprogrammet, om jag förstår dig rätt.

    De har JUST NU och i en 1,5 timme till ÖPPET HUS på den gymnasieskolan, den 23 nov kl.18-20 - besök gärna skolan; där du kan ställa frågor om bl a var antagningsgräns låg förra året.

    Det som är viktigt - är att bli BEHÖRIG, om behörighet till gymnasiet - läs här>>. Exakt vilka betyg som kommer att ge plats på NA på en viss gymansieskola vet man inte på förhand.

    Alla BEHÖRIGA sökande deltar i Konkurrensen. Vart antagningsgräns "hamnar" i år eller nästa år - vet man inte på förhand. Tänk dig en Auktion. Man vet inte vart priset "hamnar". Man kan göra bedömningar och uppskattningar; man kan titta på vad "liknande föremål" brukar "gå för" men man vet egentligen inte på förhand.

    Tips - sök flera olika utbildningar och försök få så höga betyg du kan i alla kurser du läser.

    Bästa hälsningar

    Lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!

    ANNA

    Statistik vad det gäller antagning till gymnasiet i din del av Sverige finns på http://www.regiondalarna.se/wp-content/uploads/2017/07/SlutDalarna2017.pdf

    och av tabellen där framfår att det i fjol krävdes 245 betygspoäng(Jmf=jämförelsetal) för att komma in på NA-programmet på Soltorgsgymnasiet i Borlänge.

    Du får gärna ta kontakt med skolan - t.ex med Rektor eller med Studie- och yrkesvägledaren på Soltorgsgymnasiet för att avtala tid för att du ska komma på ett Studiebesök.