Nana
    Hej!

    Jag har en rad olika frågor angående mina framtida studier på universitet som jag hoppas att ni kan svara på dem så tydligt som möjligt.

    Det är så att jag ämnar att komma in på tandläkareutbildningen i vårtermin i Göteborgs universitet. Jag valde detta universitet eftersom det är det enda universitetet som erbjuder denna utbilding i såväl höst som vårtermin. För närvarande läser jag distanskurser på Komvux. Mina frågor är som följande:

    1. Jag har ett D i Samhällskunskap 1a1 vilket sänker meritvärdet mycket och frågan är: Kan jag ta bort Samhällskunskap 1a1 från mitt meritvärde om jag istället läser Samhällskunskap 1a2 och får ett högt betyg i det? Min studie-och yrkesvägledare har tidigare sagt till mig att jag endast behöver läsa en 50-poäng kurs i samhällskunskap.

    2. I vilken stad kan man göra prövning i moderna språk, Arabiska? Jag kontaktade prövningsenheten i Göteborg och de sa att det är nästan omöjligt att få en plats eftersom platserna tar slut inom mycket kort tid, 30 sekunder för att vara exakt. Jag vet att Eskilstuna kommun erbjuder prövningar i moderna språk, Arabiska steg 1 till 5, men att pendla från Malmö till Eskilstuna verkar vara en dum ide, tycker jag. Har ni några förslag?

    3. Jag ska avsluta mina studier på Komvux i början av november men ska redan i september söka till universitet med start i januari. Hur långt tid tar det för att få gymnasieexamen? Man kan givetvis inte ansöka till universitet om man inte har gymnasieexamen, är det inte så? Hinner jag att få gymnasieexamen innan sista kompletteringsdag inför vårtermin?

    4. Sist men ine minst, är det möjligt att byta studieorten från Göteborg till Malmö i andra året/terminen av utbildningen?

    Tack på förhand
    Med vänliga hälsningar

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nana,
    jag ska försöka svara på dina frågor:

    1. Samhällskunskap 1a2 är en Fortsättningskurs, nästa kurs efter Samhällskunskap 1a1. De här två kurser kan inte bytas mot varandra; det är Olika kurser inom samma ämne. Du kan alltså inte ta bort Sk 1a1 och ersätta den med Sk 1a2, det är inte möjligt. Men du kanske läser mot Gymnasieexamen nu? Du kanske inte har fått examensbevis förut? du skriver inte om det i din fråga och det är viktigt att veta - om du redan har fått examensbevis eller ett annat dokument /samlingdokument/ som t.ex Slutbetyg, Studiebevis eller Omdöme från en folkhögskola.

    2. Prövningar. Man får göra prövning (om man inte är en gymnasieelev) - i vilken stad som helst. Det stämmer att prövningsplatserna tar slut mycket snabbt, vilket vi beklagar men kan tyvärr inte hjälpa. Att göra prövningar har blivit mycket populärt. Det finns flera olika anledningar till varför det är populärt att göra prövningar och varför prövningsplatserna är för få för antal personer som vill göra prövningar. Jag tror inte du är särskild intresserad att veta varför situationen är som den är, men om du är det - hör av dig, vi kan förklara ... men tyvärr är det så att vi ej kan hjälpa till med info om var prövningar kan göras. Situationen med att kunna boka in sig på en prövning ändras myckt snabbt, som du själv skriver i din fråga - 30 sek. Hur ska vi kunna hinna meddela dig när du kan anmäla dig till en prövning i så fall? Jag hinner inte skriva en enda mening och så är platserna redan slut. Mycket tråkigt för dem som vill göra prövningar. Vi har påtalat hur situationen ser ut - på alla "platser" som finns att väcka frågan på... men ännu ser vi inte något resultat (ingen förbättring alltså, utan tvärtom - det blir allt svårare att hitta var man kan göra prövningar).

    3. Datum - när man söker till en högskoleutbildning i Sverige
    Info finns på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig och info som finns nu (förhoppningsvis kommer det inte bli några förändringar) - är att om man söker till vårterminen 2019, måste man göra ansökan på www.antagning.se mellan 17 sept och 15 okt och sedan är sista kompletteringsdatumet - 3 december 2018.
    Ang. om du hinner få ut ditt examensbevis innan 3 december, kan inte vi på fråga syv svara - utan det är en fråga mellan dig och komvux där du läser dina kurser och ska ta ut ditt examensbevis.

    4. Byta utbildningsort
    Det finns inga garantier på att kunna byta utbildningsort. Många olika faktorer kan spela in. bland annat måste en ledig plats finnas på den orten dit du vill byta; finns det inga lediga platser efter första terminen eller senare... mitt i utbildningen - kan inte ett lärosäte på den andra orten ta in dig i så fall. Sedan tänker jag på följande: du skriver i din fråga om att Gbg tar in på vårterminen /och också till hösten/ men Malmö gör inte det. Om du kommer in i Gbg och läser första terminen under våren 2019 och vill byta till malmö - men termin 2 läses i malmö under våren, inte under hösten - hur tänker du kring det? Skulle du göra uppehåll på en termin? Det är inte omöjligt att byta utbildningsort, men det kan bli svårt. Det kan finnas andra som också vill byta. Det kan också bli så att ingen får byta - ex. om inga lediga platser kommer att finnas att byta till. Man måste alltså vara beredd på att läsa hela utbildningen på den orten där man blir Antagen.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    Lycka till med dina studier!

    ANNA

    • : Tack så mycket för dina utförliga och snabba svar. Jag uppskattar verkligen dem. Jag läser mot Gymnasiexamen.
    • Julia : Ang. ha 50 poängskurs i samhällskunskap i sitt examensbevis från komvux - så är det upp till rektor på komvux att tolka reglerna om vilka kurser som får eller inte får ingå i examensbeviset. Mitt förslag är att du försöker göra prövning i Samhällskunskap 1a1, därför att det är en lägre /lättare/ kurs - och därför borde vara lättare att få högre betyg i, än i högre /svårare/ kurs som samhällskunskap 1a2 är.
    • Daniel : Jag håller DELVIS med Julia. Jag skriver nu ett nytt svar ang. ta in Samhällskunskap 1a2 /och inte 1a1/ i examensbevis från Komvux.
    Daniel SYV

    Hej,

    Enligt vad jag vet så är det möjligt att ta in betyg i Samhällskunskap 1a2 /och inte i 1a1/ i examensbevis från komvux.

    Kurser i historia, samhällskunskap, religionskunskap och naturkunskap måste inte vara i den omfattning som framgår av bilaga 3 till Skollagen, utan där är det avgörande att eleven har betyg på någon kurs i ämnet för att få en gymnasieexamen från KomVux. Vad som krävs för att utfärda en examen framgår av Vuxenförordningen 4 kap. 15 §, och det finns inte angivet vilken kurs i samhällskunskap som måste vara med.
     Det behövs, alltså, enligt min tolkning - inte ett rektorsbeslut för att göra enligt ovan.

    Hänvisning
    Gymnasieexamen inom Kommunal Vuxenutbildning: 4 kap. 15 § förordning om vuxenutbildning.
    ****************
    Dock /och här håller jag med Julias svar/ - eftersom den studerande redan har betyg i en kurs i Samhällskunskap (i detta fallet som beskrivs i frågan - i kursen sk1a1) kan komvux vägra ge plats på kursen sk1a2 om syfte med att läsa sk1a2 är att höja meritvärde som examensbeviset kommer att ge.
    Däremot om sk1a2 skulle krävas för BEHÖRIGHET TILL HÖGRE STUDIER, ex. om man har för avsikt att söka till en högskoleutbildning som kräver godkänt betyg i sk1b för särskild behörighet, då borde komvux bereda plats på kursen sk1a2.

    • : Tack för svaret! Skulle vara tacksam om du kan ge mig ett rakt svar på min första fråga. Vad jag har förstått från ditt senaste svar är det möjligt att ha Samällskunskap 1a2 i gymnasieexamen istället för Samhällskunskap 1a1. Jag har redan blivit antagen till Samhällskunskap 1a2 och kursen kommer att starta inom en vecka, därför vill jag veta huruvida det är fördelaktigt att läsa denna kurs eller inte. Mvh
    • Julia : Samhällskunskap 1a2 är en svårare kurs än Samhällskunskap 1a1, därför att 1a2 är en FORTSÄTTNINGSKURS. Om du redan fick plats på kursen, tycker jag du kan gott läsa den. Om huruvida du kan få högre betyg i den än du fick i Samhällskunskap 1a1 eller om komvux i din kommun bestämmer sig för att ta in Samhällskunskap 1a1, 1a2 eller båda de kurserna in i ditt examensbevis, kan vi inte svara här på fråga syv. Det är inte vi som bestämmer det. Rektor på komvux är ansvariig för att examensbevis utfärdas enligt de gällande bestämmelser. Bestämmelserna måste oftast TOLKAS. Det är den tolkningen som rektor på komvux gör som gäller. Komvux uppdrag är inte att utfärda examensbevis med så högt meritvärde som möjligt, utan att utfärda examensbevis som ej strider mot bestämmelser + att utfärda examensbevis så fort den studerande har uppnått kraven. Därför kan det bli så att din komvux utfärdar examensbevis till dig innan du blir klar med kursen samhällsk.1a2, om du uppfyller villkor och är därför berättigad att få ditt examensbevis. Du vill ha ett tydligt svar och det tydliga och ärliga svaret är att din komvux bestämmer. De kan vänta tills du får betyg i samhällsk1a2 och ta in den kursen i stället för samhällsk.1a1 men de kan också ta in sk1a1 pga rektor kan beslutar så.
    • : Tack för svaret. Jag ska kontakta studie-och yrkesvägledaren på min Komvux. Mvh
    • Julia : Tips: om du läser samhällsk1a2 och sedan gör prövning i samhällsk. 1a1, har du troligtvis bättre förutsättningar att få högre betyg i samhällsk1a1 (detta för att du har läst Fortsättnings/högre kurs). Därför - bl a därför! - tänker jag att det kanske är "lika bra" att du läser samhällsk.1a2 då du redan fick plats på kursen. Kursens "volum" är 50 poäng = 100 studietimmar; det är alltså en liten kurs.
    Läs alla kommentarer