Maja
    Hej. Jag har börjat läsa Matte 2 och undrar ifall man måste ha ett godkänt (E-A) eller ifall jag kan få F i den kursen men ändå komma in på sjuksköterskeprogramet ifall resterande av mina betyg är bra och jag kommer in på meritpoäng?
    Tack på förhand :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,

    tyvärr är det så att du måste få godkänt betyg i matematik 2a eller 2b eller 2c. Lättast är det att få godkänt betyg i matte 2a. Och E betyg i matte 2a räcker för behörighet (ingår i Särskild behörighet) till sjuksköterskeprogrammet.
    Som Obehörig kan man tyvärr inte bli antagen till en högskoleutbildning; det gäller alla Högskoleutbildningar.
    Men om det blir så att du ej får godkänt betyg i matte 2, kika gärna på andra utbildningar inom samma område - Hälsa- och sjukvård; det finns ex. några yrkeshögskoleutbildningar där man kan läsa för att bli Apotekstekniker, Steriltekniker, Med.sekreterare/vårdadministratör eller Tandsköterska.
    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se
    Vänliga hälsningar

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare