Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31987 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'maskinteknik' (9 st.)
-
Möjlighet till vidareutbildning från 4-årig teknisk inom maskinteknik?
Hej, Jag läste 4-årig teknisk linje på gymnasiet inom maskinteknik 1989 och blev ju då gymnasieingenjör. Jag undrar nu om det finns något sätt för mig att vidareutbilda mig inom maskinteknik utan att behöva läsa om allt som en utbildning till högskole- eller civilingenjör skulle innebära?
Hej Fredrik,om ditt mål är att ta examen som civilingenjör eller högskoleingenjör, då måste du vända dig till studievägledare på de... Läs hela svaret -
maskiningenjör?
vad blir man efter läst maskiningenjör och hur ser karriärmöjligheterna ut?
Hej Erik,det finns både högskoleingenjörs & civiling.programmen på de olika svenska lärosätena, som har "maskiningenjör" eller "maskinteknik" i sina namn, se gärna den... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan master och program i industriell ekonomi?
Hej, Läser nu 3e året på gymnasiet och står snart inför det stora valet av program för högskolan. Det jag är osäker på är, vad är den största skillnaden mellan att läsa industriell ekonomi som ett program kontra...
Hej,jag läser att du skriver "sedan tog master", men det är ju konkurrens om platser på masterprogrammet och bara för att man är behörig och söker betyder... Läs hela svaret -
Hur värt är en högskoleexamen på 120 hp?
Hej! Jag har lite allmänna frågor kring vad man kan göra med högsskoleexamen på 120 HP. Jag har läst lite om examen på grunsnivå vid Örebro universitet och där stod det följande: Högskoleexamen bygger på studier om 120...
Det blir upp till varje arbetsgivare att bestämma om hen vill anställa dig eller ngn annan. Ibland kan även helt andra saker än längd på tekniska studier bli avgörande- t.ex... Läs hela svaret -
Komma in på Civing i Maskinteknik?
Hej! Jag har bara en snabb fråga gällande antagningen till Civ.ing inom maskinteknik. Ser man på antagningsstatistiken från HT-19, så ligger antagningspoängen på 19,27, men på alla tidigare år så har antagningspoängen legat under...
Antagning görs om varje gång, från början. Antal utbildningsplatser ställs mot de meriter som sökande har och vilket resultat det ger - bet man inte på förhand. Ditt... Läs hela svaret -
Hur ansöker jag till den senare delen av civilingenjörsprogrammet?
Hej! Jag funderade på att söka till civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi på LTH men har inte tillräckligt mycket poäng för att komma in. Min "enda" chans nu är att skriva högskoleprovet, men om det inte går kommer jag naturligtvis läsa ett annat civilingenjörsprogram. Jag undrar dock...
Ansökan till senare del av program öppnas vanligtvis endast om avhopp skedde och platser befriades dvs det kan på förhand inte garanteras att ansökan kommer att -... Läs hela svaret -
Vilka jobb möjligheter finns för maskin civilingenjör?
om man läser maskin civilingenjör, vilka jobb kan man få i framtiden?
Hej Sayed,exempel på vilka arbetstitlar man kan ha - när man får jobb med utbildning Civilingenjör i maskinteknik är:Processingenjör, Projektledare,... Läs hela svaret -
Teknisk design eller? - bäst val till universitetet för mig?
Hej, jag ska välja till universitet och vill gå en civilingenjörsutbildning. De jag är intresserad av är Elektroteknik, Datateknik, Maskinteknik, Automation & mekatronik och Teknisk design på Chalmers. Mina intressen är teknik och biologi och skulle gärna vilja jobba med något som kombinerar...
Hej Kajsa, det vi vet om yrket Teknisk Designer, har vi publicerat på Framtid.se/yrke/teknisk-designer >> och utifrån din beskrivning av dina intressen - låter det som... Läs hela svaret -
Fråga angående skillnaderna mellan H ing och Civ ing i maskinteknik?
Hej, jag har ett par frågor angående Högskoleingenjör maskinteknik och Civilingenjör maskinteknik – Vad är skillnaden på en Högskoleingenjör och en Civilingenjör i Maskinteknik när det kommer till jobb, löner och arbetsuppgifter? – Är det stor skillnad på en högskoleingenjör med master och...
Hej Adam, du är intresserad av att bli ingenjör inom maskinteknik>> och det kommer att ta minst 3 år för dig att bli det om du läser till... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga