Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'studievägledare på institutioner' (13 st.)
-
Masterprogram inom Ekonomi och IT?
Hej, Jag blir förhoppningsvis klar med en kandidat inom Ekonomi och IT den här våren. Nästa termin planerar jag att läsa till några kurser utanför programmet. Men efter det har jag både tankar på att jobba något år och att plugga...
Hej!Utbildingsutbud förändras och fastställs till första dagen i anmälningsperioden. Om du vill söka till masterprogrammet till våren 2025 fastställs utbudet till 15 september 2024;... Läs hela svaret -
Vad krävs om jag vill byta yrke?
Hej. Har en liten fundering. Om jag skulle utbilda mig till leg. Naprapat och några år senare vilja jobba som leg. Fysioterapeut, krävs det att man läser hela Fysioterapeututbildningen eller kan man validera bort vissa delar?
Hejsan,kursinnehåll i utbildningar kan ändras över tid. Du kan ta och jämföra vilka kurser som ingår i utbildningen till Naprapat med de kurser som ingår i utbildningen till... Läs hela svaret -
Hur svårt är det att byta till chalmers?
Hej, jag ska få studenten snart och jag tror att mina betyg skulle inte räcka till civilingenjörs datateknik i Chalmers men jag tänker att studera i ett annat universitet med liknande program utanför Göteborg. Dock jag hört att man kan förlöra...
Hej,du får gärna jämföra kursinnehåll i olika program som utbildar till yrket Civilingenjör inom datateknik. Vilka kurser som ingår i programmen och i vilken ordning de läses... Läs hela svaret -
Distriktssköterska ?
Blev färdig distriktssköterska 2010 innan det ingick Magisterexamen i programmet. Arbetat i yrket sedan dess. Hur kan jag komplettera för att erhålla Magisterexamen som distriktssköterska????
Hej,vänd dig med din fråga till studievägledare på de institutioner där distriktssköterskeutbildningar ges. Du kan också ta och jämföra vilka kurser du har inom din examen som... Läs hela svaret -
Byta studieort mitt i utbildningen?
Hej! Jag har kommit in på en utbildning (läkarprogrammet) som jag gärna vill gå, men i "fel" stad, om man kan säga så. Är det möjligt att påbörja denna utbildning i en stad, och sedan byta till en annan och fortsätta...
Hej,om utbildningen på den orten dit du vill byta har ledig plats och beslutar att ta in dig, då kan du byta. Fråga om de har ledig plats. Det skadar annars inte att du samtidigt som du läser på... Läs hela svaret -
Ansökan till Universitet till vårterminen?
Hej! Jag är osäker på vad jag vill söka till för universitet, och kan bli så att jag väntar och söker till Vårterminen. Erbjuds alla utbildningar till även till vårterminen, eller startar de flesta under höstterminen. Såg...
Hejsan,det är väldigt olika vilka utbildningar på svenska lärosäten som startar på hösten, på våren eller både på hösten och på våren och... Läs hela svaret -
Hur går jag tillväga om jag är intresserad av en dubbelkandidat?
Hej! Jag har hört att man oftast inte rekommenderar att ta en dubbelkandidat men det är så att jag är lite intresserad av att plugga både teknisk matematik (Chalmers) och kandidatprogram i matematik (Göteborgs Universitet). Båda programmen har matematik...
Hej Alexandra!om du söker (samtidigt) två utbildningar som båda går på heltid så kommer du inte bli antagen till båda samtidigt, eftersom... Läs hela svaret -
Från lärare till skolkurator ?
Hej ! Funderar på om skolning från grundskollärare till skolpsykolog. 20 års erfarenhet av arbetet från åk 1-6
Hej Anna,i rubriken till din fråga nämner du Skolkurator och i texten - Skolpsykolog.Psykolog i Sverige måste ha legitimation. I grunden för legitimation ligger examen från psykologprogrammet. I... Läs hela svaret -
Hur fungerar det med masterexamen i ett annat huvudämne?
Hej, Jag studerar just nu ett kandidatprogram där jag under studiernas gång kommer att ha cirka 45hp valfria kurser. Jag är intresserad av att bredda mig efter min kandidatexamen och ta en master i exempelvis sociologi vilket inte är huvudämnet i min kandidat. Min...
Hej, du bör ställa din fråga till studievägledare på den institutionen där masterprogrammet ges eller till antagningsgruppen på det lärosäte. Du kan... Läs hela svaret -
Vilka kurser krävs för att bli civilekonom?
Hej! Jag har planerat att läsa fristående kurser för att bli civilekonom, delvis för att jag vill kunna studera en del av utbildningen på distans och en del på universitet. Vilka kurser mer exakt behöver jag läsa för att bli civilekonom? Samt...
Hej Ida!Civilekonom blir man med yrkesexamen från civilekonomprogrammet som är ett 4-årigt program på de svenska lärosätena. Eftersom det är en Yrkesexamen, så... Läs hela svaret -
Biomedicinare till Biomedicinsk analytiker eller tvärtom?
Hej. Jag undrade bars lite kring hur tillväga man kan gå mellan två olika universitetsprogram. Jag har läst att det sökes mer biomedicinsk analytiker än biomedicinare så jag undrade vara hur svårt det skulle vara att gå från de ens yrket...
Hej Erik!angående BMA och Biomedicinare - BMA är legitimationsyrke (man måste ha legitimation från socialstyrelsen och i grunden ligger oftast examen från bma-programmet -... Läs hela svaret -
oavslutad lärarutbildning ?
Hej, jag har en oavslutad lärarutbildning. kan det så att om förvandla den till en kandidat i beteendevetenskap ? Mvh Josefine
Hej Josefin! Kontakta gärna studievägledare på de institutioner där du vill ta ut kandidatexamen. Ni kan då tillsammans titta på vilka kurser du har godkända betyg i och vilka kurser du skulle... Läs hela svaret -
Hur bestämmer man vad man ska läsa?
Jag har bestämt mig att studera vidare direkt efter gymnasiet då jag inte har något värt i mitt liv att ta paus för just nu. Jag har funderat sedan sommaren på vad jag ville läsa till och just nu har jag kommit fram till 10 saker. Problemet är att...
Prata gärna med studievägledare på de aktuella institutioner på lärosätena. Utbud av masterprogram kan ändras; när det blir efter tre år på grundutbildningen dags... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga