Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31881 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'studerande ambassadör' (24 st.)
-
Skillnad mellan teknisk datavetenskap och datateknik?
Hej! Jag vill söka något program inom IT till höst men jag har en fundering. Vad är skillnad mellan Civilingenjörsprogrammet i teknisk datavetenskap och Civilingenjörsprogrammet i datateknik? Är de inte samma?
Hej!Jämför vilka kurser som ingår i programmen; om samma kurser ingår, då är det "samma program" och om olika kurser ingår, då är det olika... Läs hela svaret -
Sport managementprogrammet Dalarna?
Hej Jag hittade utbildningen Sport managementprogrammet på Dalarnas Högskola som går via 100% distans och denna utbildning leder till en fil.kand med huvudområde företagsekonomi. Är detta som en vanlig kandidat i företagsekonomi eller syftar den in sig...
Hej!Du får gärna läsa på utbildningens egen hemsida; se t.ex vilka kurser som ingår i programmet; du kan också jämföra kursinnehåll i det programmet som du är... Läs hela svaret -
Skillnaden mellan Samhällsanalys & Offentlig förvaltning och ledning?
Jag velar mellan att söka programmet Kandidatprogram i samhällsanalys eller Offentlig förvaltning och ledning vid Örebro universitet. Jag skulle vilja jobba som tex utredare eller handläggare på en myndighet eller kommun och undrar vilken av utbildningarna som...
Hej!Båda utbildningarna du nämner i din fråga, Kandidatprogrammet i samhällsanalys och Kandidatprogrammet i offentlig förvaltning och ledning, är... Läs hela svaret -
Klarar man apotekarprogrammet?
Jag funderar på att söka till apotekarprogrammet, gick natur och fick bra betyg utan större svårigheter. Jag fick höga betyg i kemi och biologi, kemi 2 var ganska svår men inte överdrivet. Jag har haft ganska lätt för mig i skolan generellt men...
Hej!Jo, jag förstår att du kan känna viss oro inför studier på en så lång utbildning. Apotekarprogrammet är känt för att vara krävande och innehålla avancerade... Läs hela svaret -
Skiljer dessa utbildningar sig i arbetslivet?
Jag velar mellan samhällsanalys eller offentlig förvaltning. Båda är inom samhällsvetenskapen. Hur skiljer de sig på arbetsmarknaden? Kan man exempel få samma typ av utredare, handläggare, administratör jobb eller skiljer de sig på den...
Hej,min uppfattning är att man kan få samma typ av jobb som utredare, handläggare, administratör och "liknande" kontorsjobb efter båda utbildningar. Yrken inom de områden... Läs hela svaret -
Passar Miljövetarprogrammet mig?
Jag tog gymnasieexamen som undersköterska på vård och omsorgsprogrammet förra sommaren. Jag är väldigt intresserad i miljö, hållbarhet och veganism. Jag vill studera vidare med något inom det ovan och har hittat en utbildning som heter...
Hej, enligt information på lärosätenas gemensam webb studera.nu krävs inte att man har läst biologi för behörighet till det programmet som du är intresserad av (program/SGMVP). Om hur... Läs hela svaret -
Är civilingenjör tekniskt?
Hej! Jag läser just nu åk2 på ekonomiprogrammet, men har blivit mer och mer intresserad av att plugga civilingenjör på universitetet. (Energi, miljö och management på Liu) Jag är inte jätteintresserad av teknik, men inte av ekonomi direkt...
Hej,utbildningsutbud förändras och fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden. Du läser nu år 2 på EK och du kommer behöva komplettera för behörighet... Läs hela svaret -
Miljöanalytiker vs Biolog?
Hej, Jag har kollat på utbildning till biolog med fokus på naturvård (Karlstads universitet) och miljöanalytiker (Linnéuniversitetet). Jag har dock stor beslutsångest vad jag ska välja, tycker båda utbildningarna är intressanta. Det är...
Hejsan,min personliga uppfattning är att det är lättare att få jobb (i alla fall som det är nu, året 2023) inom Miljö-områden jämfört med området "biologi". Jag... Läs hela svaret -
en fråga ??????????????
Hej! Vad är skillnad mellan INFORMATIONSTEKNIK, CIVILINGENJÖR och Civilingenjör i datateknik?
Hej!Det vi vet om yrket Civilingenjör i datateknik berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/civilingenjor-i-datateknikAllmänt gäller:om man vill jämföra två program inom... Läs hela svaret -
Vilket program passar mina intressen?
hej jag är intresserad av juridik och har alltid varit det men vill ej plugga på juristprogrammet då jag är intresserad av andra ämnen samtidigt, som exempelvis politik, hur saker och ting fungerar i samhället med ekonomiska frågor, kriminalitet,...
Hej!om du intresserar dig för statsvetenskap, se gärna Kursinnehåll i de programmen som "handlar om statsvetenskap". Olika kurser kan ingå i universitetsprogram med samma namn eller med... Läs hela svaret -
HR eller Statvetenskap?
Hej jag är intresserad av både HR och statsvetenskap och kolla just nu på exempelvis Europaprogrammet i Göteborg och HR programmet i Linköping. min fråga är hur ser framtider ut för dessa två, vart finns det mer intressanta jobb och vad kan...
Hej,jag måste fråga dig vad är - för dig - INTRESSANTA JOBB? Det kan vara väldigt olika för olika människor vad de tycker är intressant. Utifrån vad just du tycker är intressant... Läs hela svaret -
Skillnad mellan högskoleingenjör inom datateknik och systemutvecklare?
Hej Jag har bestämt mig för att plugga högskoleingenjör inom datateknik, men har nyligen upptäckt utbildningen systemutvecklare. Jag undrar vad skillnaden på de är och i vilken man lär sig mer programmering då det är det jag vill bli i...
Hejsan,inom Data-IT sker förändringar mycket snabbt. Innehåll i utbildningarna hinner inte alltid med den snabba utvecklingen i den branschen.Vad gäller... Läs hela svaret -
Jurist eller psykolog?
Hejsan! Vilket av yrkena e ett lämpligt val om man e intresserad utav båda ämnena men man söker ett yrke som passar om man e introvert, analytisk, osocial men anpassningsbar i mötet med människor rent professionellt, nyfiken o allmänbildad o...
Hej, du ställer en viktig fråga men som också är mycket svår att besvara. Detta för att både Jurister och Psykologer kan jobba på väldigt många olika arbetsplatser och med... Läs hela svaret -
Kan man jobba så brett efter denna examen?
Hej! Vilken typ av ekonomiskt arbete skulle man kunna arbeta med efter utbildningen offentlig förvaltning och ledning? Vore super snällt om ni kunde ge några exempel. På studentum verkar utbildningen väldigt bred då det står att man kan jobba som ekonom,...
Hej,jag vill råda dig att läsa på utbildningarnas egna webbplatser och kontakta de som jobbar med de utbildningar eller de som studerar där, t.ex finns det ofta "studerande... Läs hela svaret -
Karriärsmöjligheter med MENA-Studier?
Hej! Jag är oerhört intresserad av MENA-regionen - politiskt, ekonomiskt, kulturellt, historiskt, etc. - och har kikat på denna: https://www.su.se/sok-kurser-och-program/hmesk-1.412568?open-collapse-boxes=program-detail utbildning, då den omfattar i princip allt som jag...
Hej!En utbildning som fokuserar på MENA-regionen kan ge dig en djup förståelse för området och kan vara mycket värdefull om du vill arbeta specifikt med frågor relaterade till... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga