Rasmus
    Hej! Jag har nu i höst läst matematik 5 för att få ett max meritvärde på 2,5. Problemet var att när det kom in till antagningen så sänktes mitt meritvärde. Hade tidigare 19,0 utan merit men fick nu 18,65 då jag bara fick ett E i betyg. Jag har tidigare hört attbetyget inte skulle spela någon roll, då jag tog examen juni 2013. De säger att pga att jag läst ett basår för att få behörighet på läkarprogrammet så går ett gymnasiebetyg före basåret och drar därför ner snittet. För mig låter detta jätte konstigt eftersom matematik 5 inte är för behörighet utan bara för meritkomplettering. Så min fråga, är det rätt? Isåfall behöver ju jag läsa upp det betyget för att inte påverka mitt snitt? Tacksam för svar.
    • Daniel : Det låter väldigt märkligt. Jag tycker du ska kontakta Antagning.se och reda ut situationen.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Rasmus,
    om du gick ut gymnasiet 2013 då borde du ha fått Slutbetyg, stämmer det?

    Reglerna är olika för dem som har Slutbetyg och Examensbevis. Det är Antagning.se som räknar fram meritvärde.

    Om du tidigare sökte en annan utbildning där inte matte krävdes för behörighet och fick då ditt meritvärde beräknat till 19.0 där du fick kanske max merit för matte, som är 1,5 - och nu när du söker till läkarprogrammet, där matte 4 krävs för berhörighet...? men du skriver ju att du läste in din behörighet till läkarprogrammet på ett basår men var basåret på högskolan eller på komvux. Basår kan man läsa både på högskolan och på komvux och även på en folkhögskola. Och det är olika regler hur betygen räknas in.
    Kan du be Antagning.se om en utförlig förklaring hur de tänkte när de räknade fram till meritvärde?

    Jag har aldrig varit med om att Antagning.se har räknat fram fel meritvärde. Endast om Antagning.se ej fick alla betyg som personen hade fått... då kunde de inte räkna in betygen som de inte visste om att personen hade.
    Mina råd till dig blir följande: se på "mina sidor" på din inloggning på Antagning.se - om ALLA dina betyg syns; om ngt. betyg inte syns, ladda upp det betyget.
    Boka tid med SYV på komvux och ta med dig kopior på alla dina betyg. Be syv-en om hjälp. Vid behov an SYV-en kontakta en betygsexpert.

    Be Antagning.se om hjälp/förklaring. Att du fick ännu ett "onödigt" betyg, som matte 5 är för dig, om jag förstår dig rätt (för att du var redan BEHÖRIG utan matte 5) och du fick meritvärde sänkt - låter helt otroligt och orimligt.
    Det kan inte vara så att man genom mera studier sänker sitt meritvärde. Jo, om man är tvungen att läsa kurser för behörighet, då är man inte behörig innan man läser och då är man tvungen att läsa. Då kan man sänka sitt meritvärde för att nya kurser som krävs för behörighet räknas in i jämförelsetal/meritvärde.

    Men i ditt fall, om jag förstår situationen rätt, så var du redan BEHÖRIG. Och så läser du matte 5 och får lägre meritvärde än du hade innan. Det låter helt otroligt. Om "onödiga kurser" skulle sänka meritvärde, bör de i så fall inte räknas in (som om man inte läste dem över huvudet taget) - så brukar det vara.

    Det kanske är ngt. speciellt i ditt fall eller så har Antagning.se ändrade reglerna..? Jag är mycket förvånad och nyfiken.
    Du får gärna höra av dig sen och berätta vad du/ni kommer fram till.

    Jag kan inte se hur gammal du är... du skriver att du "tog examen" 2013 - men 2013 var det SLUTBETYG... eller tog du GYMNASIEEXAMEN på komvux år 2013? Det är olika regler för betyg från gymnasiet och för betyg från Komvux.
    Jag vet inte vad du har för betyg... men, oavsett, bör inte "onödiga kurser" som man läser efter det att man redan är behörig, sänka ditt meritvärde.

    Hälsningar

    Daniel syv

    • : Hej! Jag fick ett slutbetyg från gymnasiet 2013 och har alltså det gamla betygssystemet. Jag läste ett basår på universitetet för att det inte skulle påverka mitt betygssnitt från gymnasiet, vilket det heller inte gjorde. Sedan när jag hade min behörighet fick jag rekomendation av SYV att läsa engelska 7 och Matematik 5 för meritkomplettering, jag fick också höra att det inte skulle påverka mitt betyg. Jag hade 19.0 innan, utan meriter. Engelska 7 påverkade ingenting, utan fick bara meritpoängen. Jag fick ett E i matematik 5 och då fick jag betyget 18,65 PLUS meritpoäng. Vilket gjorde att jag slutligen hamnade på 21,15 istället för 21,5 som jag trodde (Om inte matten hade dragit ned betyget). Jag ringde till antagning och fick prata med en måttligt förvirrad kvinna som förklarade att pga att jag läst basår för att få behörighet på matematik 4, så går matematik 5 betyget in och räknas, då ett gymnasiebetyg alltid "går före". Jag tycker också att det låter jätte konstigt och är uppriktigt ledsen för att jag inte fått denna information tidigare. Jag fick antagningsbesked idag att jag kom på reservplats 25, så jag räknar inte med att komma in till denna termin.
    • : Ops, är fortfarande Rasmus, men loggade in från min sambos inlogg!
    • Julia : Det här är ett special-fall du har, det är inte ofta det blir exakt så som du beskriver... och det är Antagning.se som bestämmer. Reglerna är krångliga. De förändras också med jämna mellanrum. Ibland kan man få igenom ngt. undantag också... ! Vi har inte varit med om ngt. fall där Antagning.se räknat fram fel meritvärde på någon sökande. Men alltid kan det finnas första gång för allting. Vi på FRåga syv är tyvärr inte experter på just de speciella/mycket "smala" fall som detta fallet. Och vi kan inte bestämma att Nej, vi kör på det som vi tror på och ditt meritvärde blir "så här högt". Tyvärr, alltså. Jag tycker du förtjänar en ordentlig förklaring ang. hur de räknade och varför det blev så som det blev. Om du kan förstå och acceptera deras förklaring, håller vi tummarna för att du ändå kommer in. Om du inte kan förstå och acceptera den förklaringen som Antagning.se ger dig - be att de sammanför dig med deras Betygsexpert, som bör fördjupa sig i ditt fall. Jag tycker du bör kämpa för att få en förklaring som du kan förstå och acceptera eller så får de ändra sin bedömning/uträkning, tycker jag. Lycka till!