Stuvade makaroner

    Hej! Jag går nu 3e året på gymnasiet och ska göra mitt val snart. Jag är dock väldigt osäker på vilken utbildning jag ska söka till. De som kretsar runt min hjärna just nu är: Socionom, Sociologi, Socialantropologi och Mänskliga rättigheter. Jag är väldigt intresserad av sociala frågor och skulle vilja jobba inom sånt. Det kan vara som ex. kämpa mot diskriminering utifrån kön, klass, sexualitet och etnicitet. Alltså att jobba mot sociala orättvisor i samhället och försöka att förbättra dem. Det som skrämmer mig med utbildningarna jag skrev ovan (speciellt med mänskliga rättigheter) är att dessa utbildningarna kommer inte att ge mig något jobb. Så jag undrar om ni vet vilken utbildning som passar mig bäst där jag kommer att få ett jobb inom detta.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är bra att du har identifierat dina intressen och vilka typer av samhällsfrågor du vill arbeta med. Alla de utbildningar du nämner i din fråga har potential att leda till arbete inom områden relaterade till sociala frågor och kampen mot sociala orättvisor. Här är några saker att överväga för varje alternativ:

    Yrke Socionom
    Socionomprogrammet fokuserar på socialtjänstlagen och socialt arbete och kan ge dig verktygen och kunskapen för att arbeta direkt med människor och samhällsfrågor på individnivå. Socionomer arbetar bland annat inom socialtjänsten, i skolor, sjukvården, inom olika projekt och inom ideella organisationer. Kika gärna på framtid.se/yrke/socionom; med socionomexamen i bagaget kan man arbeta i ganska många olika yrken bland annat som adoptionshandläggare.

    Yrke Sociolog
    Genom att studera sociologi får du en djupare förståelse för samhällets strukturer, sociala relationer och maktförhållanden. Detta kan vara användbart för att analysera och förstå de underliggande orsakerna till sociala orättvisor. Med utbildning inom sociologi kan du arbeta inom forskning, med utredningar, opinionsbildning eller policyarbete. Se framtid.se/yrke/sociolog

    Yrke Socialantropolog
    Utbildningar inom det område fokuserar på förståelse och analys av olika kulturer och samhällen. Genom att studera socialantropologi kan du få en ökad förståelse för mångfald, inkludering och social dynamik, vilket kan vara värdefullt i arbete mot sociala orättvisor. Kasta gärna ett öga på framtid.se/yrke/socialantropolog

    Mänskliga rättigheter
    Utbildningar inom det kunskapsområde fokuserar på internationella och nationella rättigheter, samt hur de tillämpas i olika sammanhang. Du kan arbeta inom organisationer som verkar för mänskliga rättigheter, både nationellt och internationellt, samt inom myndigheter och ideella organisationer som arbetar med frågor kring social rättvisa och jämlikhet.

    När du väljer en utbildning är det viktigt att också tänka på vilka kompletterande kunskaper och erfarenheter du kan få genom praktik och som volontär (genom frivilligt obetalt arbete). Det kan hjälpa dig att bygga upp ditt CV och få erfarenhet inom områden som intresserar dig.

    Slutligen, även om det kan vara oroande att tänka på jobbmöjligheter, kom ihåg att det finns en mängd olika karriärvägar efter varje utbildning, och att din passion och engagemang kan öppna många dörrar.
    Även om det kanske är "Mycket svårt att få jobb" inom ngt yrke, finns det ju alltid några som får jobben, så varför skulle det inte vara du? :)
    Lycka till med ditt val! Du får gärna höra av dig senare och berätta hur det går!
    Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Stuvade makaroner : tack, men jag har också chat gpt.
    • Milla :

      Jättebra att du har chat gpt. titta på olika yrkespresentationerna på www.framtid.se - det vi vet om yrken berättar vi i yrkespresentationerna. För personligt samtal (vägledningssamtal) boka tid med SYV-en på din nuvarande gymnasieskola och/eller med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Att utforska alla de olika alternativen i relation till den framtida arbetsmarknaden och i din situation, personlighet, önskemål mm kan man inte genom att få ett svar på en fråga... Vägledning inför yrkesval är en Process; I SYV-utbildningen lär man sig att första timme bör du, som vägledningssökande i 60 minuter berätta om dig själv och dina önskemål... sedan (nästa vecka) pratar man med samma studievägledare i ännu 60 minuter om hur "omgivningen"/arbetsmarknaden/samhället ser ut.... sedan funderar du och även SYV-en tills nästa möte (tredje samtal) där ni i 60 minuter lägger "step-stones" från nuvarande situation till önskvärd situation (plan A, plan B och plan C...). Så, det är minst 3 timmar fördelade på 3 veckor som vägledningsprocessen bör "pågå" (men helst i fler timmar och under längre tid ...). De resurserna brukar ej finnas på skolorna eller på komvux, tyvärr. Vi i forumet har inte heller resurser att agera som SYV-utbildningen (SYV-programmet) lär ut... Jag känner inte dig; jag har ingen möjlighet att träffa dig och ha individuella vägledningssamtal i flera timmar fördelade på flera veckor, alltså köra den processen som ska leda till att du kan göra ett välunderbyggt val. Vad ska vi i så fall göra? Fråga syv är tänkt som ett kompliment (inte som en ersättning) för skolornas studievägledning. Läs på om olika yrken och boka tid med SYV-ar på din skola och på komvux (eller om det i din kommun finns ngn sort Vägledningscentra...).
      Fler tips! - många
      universitetsutbildningar har de så kallade "studerande ambassadörer" som är studerande med uppdrag att vara "ansiktet utåt" för sin utbildning; du kan prata med dem och fråga hur det är att läsa just den utbildning på just det lärosäte.