Nici
    Hej.
    Jag läste ekonomi med inriktning juridik och tig studenten 2014. Jag fick inte godkänt betyg i matematik 2b. Krävs det ett godkänt betyg i det för att få en gymnasieexamen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Nej, godkänt betyg i matematik 2 (2b, 2a eller 2c) krävs inte för att uppnå kraven för Examensbevis. Dock får inte det totala antalet F-poäng överstiga max 250 poäng.
    Matte 2b går ut på 100 p.
    Fick du Examensbevis eller fick du Studiebevis?
    Kraven för exambevis från gymnasiet kan du se på Gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen. Lite annorlunda är det på Komvux.
    Om man t.ex får Studiebevis på gymnasiet - kan man på komvux i den kommunen där man är folkbokförd, göra studieplanering ang. hur man ska läsa mot examensbevis.

    Vänligen

    L.

    Liselotte
    • : Okej det råder delade meningar om detta. Det är inget speciellt som gäller för olika program? I detta fall ekonomiprogrammet?
    • Liselotte : Ekonomiprogrammet, inriktning juridik har matte 2b som en Obligatorisk kurs - och på så sätt måste betyg i den kursen finnas med i examensbeviset; men betyget behöver inte vara E eller högre; det är OK att få ut examensbevis med F i matte 2b. Dock kommer det betyget sänka ditt j jämförelsetal och du får inte heller meritpoäng för den kursen. Skillnaden mellan att ha E eller F i matte 2, blir med det + eller "minus" 0.9.
    • Liselotte : Om du är 23 år, kan du inte längre läsa på gymnasiet; din fråga måste gälla Komvux, eller hur? Om det är ex. så att du fick Studiebevis på gymnasiet och vill på komvux läsa mot examensbevis - behöver du inte nödvändigtvis läsa mot examensbevis från just Ekonomiprogrammet; det kan gå bra att ändra inriktning och läsa ex. mot Estetiska, inriktning Medier... eller mot Humanistiska, inriktning Kultur - och på ES och HU ingår inte mer matte än matte 1b.