Hej Hiba,

    det är inom yrkeshögskola som man i Sverige utbildar sig till Apotekstekniker.

    De utbildningar som i dagens läge finns kan man se på www.yhguiden.se/apotekstekniker

    Behörighet till varje av de olika YH-utbildningar som alla leder till yrket Apotekstekniker behöver inte vara identiska;
    I grunden krävs det "Gymnasiekompetens" och särskilda krav på förkunskaper kan t.ex vara

    Godkända betyg i gymnasiala kurser Svenska eller Svenska som andraspråk 1 och 2, Engelska 5, Matemaik 1 och Samhällskunskap 1b samt i Naturkunskap 1b och 2.

    Till den här YH-apotekstekniker >> krävs det till exempel även minst 6-månaders arbetslivserfarenhet.

    Man får, alltså kika på varje av de olika yrkeshögskoleutbildnignar separat. Det finns dock inte så många. I dagsläget finns det fem st. yh till apotekstekniker att kika på.