Caroline
    Hej. Jag läser på komvux nu och tänkte läsa lite andra kurser även nästa termin för att komplettera till yrkeshögskola. Många utbildningar med programmering måste du ha läst programmering 1. Den finns att läsa men ALLA jag har sett är på distans och det vill/kan jag inte läsa. Vet du om det finns en fysiks kurs jag kan gå på i Göteborg eller i närheten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline,

    från hösten 2017 får även gymnasieungdomar läsa Programmering 1 som Programfördjupande kurs på alla nationella gymnasieprogram och pga kan det bli ännu större brist på lärare som undervisar i programmering: flera vill läsa programmering på gymnasiet men lärare "växer inte på träden" tyvärr. :(

    Som komvux-studerande får du endast läsa det som finns på "din komvux". Du kan fråga studie- och yrkesvägledare och de kan köpa en "vanlig kurs" till dig, som är på dagtid eller på kvällstid, men det är dyrt och måste finnas en anledning till varför du inte kan läsa på distans. Om du t.ex har läkarintyg eller läkarutlåtande, kanske kan komvux göra undantag och köpa Programmering 1 för dig på en "ungdomsgymnasieskola" eller på komvux i någon annan kommun. Annars så tror jag att man tyvärr får välja att söka bland de kurser som just "din komvux" erbjuder.

    Vad jag kan se att du har rätt och >>Vuxenutbildningen i Gbg erbjuder Programmering 1 /och Programmering 2/ endast på distans;

    Det kan hända att det inte kan "hjälpas" utan du får välja mellan att testa läsa på distans eller inte läsa alls, är jag rädd.

    Hoppas mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp, trots att det är ett "negativt besked" /att vi inte kan hjälpa dig hitta möjighet att läsa på det sättet som du vill läsa/.

    Bästa hälsningar

    ANNA