Dante
    Hej.
    Jag har funderat på att bli någon sorts av ingenjör i framtiden. Nu undrar jag, om jag skulle kunna gå bygg och anläggnings programmet, för att kunna bli högskole behörig för dessa utbildningar (Ingenjör) på Högskolan? Jag är medveten om att man kan lägga till ämnen så att man får behörighet och så.

    Är det möjligt att lägga till ett antal ämnen i programmet? Isåfall vilka?

    Sedan är min fråga om det har någon betydelse om jag går som lärling? Om det skulle ha någon betydelse om man läser extra ämnen i programmet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Dante!

    du är intresserad av BA>> och undrar vilka kurser man behöver lägga till för att kunna läsa till Ingengör.

    - på så sätt får du Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    För Särskild behörighet kan Olika kurser krävas till Olika ingengörsutbildningar.

    till Ingengör kan man läsa även på en Yrkeshögskola.

    Studie- och yrkesvägledare

    Ingenjör>> är inte en skyddad titel och man kan bli ingenjör på många olika sätt, efter många olika utbildningar.

    Civilingenjör>> är däremot en skyddad titel och man måste läsa på högskola/universitet för att bli det. Särskild behörighet till civilingenjörsprogrammet är godkända betyg i Kemi2, Fysik 2 och Matematik4.

    I Programplanen för BA>> kan du se att Matte 2a och Fysik 1a får läsas som programfördjupande kurser. Sedan återstår det Kemi 1 och 2, Fysik 2 och Matematik 3 och 4.

    Kurser för Grundläggande behörighet (svenska och engelska) har du rätt att läsa som "utökade", dvs utanför programmets 2500 poäng. Och i så fall kan du "fylla" dina 200 poäng Individuellt val med t.ex matte 3 och 4. Men ändå återstår det 300 poäng /kemi 1och2 samt fysik2/ att läsa. det är inte säkert det går att göra på byggprogrammet. Du kan behöva läsa en termin på komvux efter gymnasiet för att kunna bli behörig till just Civilingenjörsprogrammet, men till andra sorters ingengör - t.ex Högskoleingenjör>> är det lättare att bli behörig till, för då räcker det med matte 3 och kemi kanske man inte alls behöver läsa /beror på exakt vilket högskoleingenjörsprogram man vill söka/.

    • : Tack för svaret!
    • : Om man väljer att gå Bygg och anläggning lärling, alltså 1,5 år av gymnasietiden på en arbetsplats. Finns det då plats i tidsschemat (Matte 3 som behövs för Högskoleingenjör) att läsa de ämnen även fast man går på en arbetsplats? Eller är det enbart där man praktiserar 15 veckor, som man har möjligheten att lägga till? Högskoleingenjör låter intressant. Du nämnde att man behöver lägga till matte 3, samt Kemi. (Indivuellt val). Är det olika från skola till skola om man behöver kemin för att bli behörig ? För att du nämnde att det var olika på de högskoleingenjörsprogramen…
    • Mikael : skilnad på Iäring och "vanIig" gymnasiaI utbiIdning är att Iäring Iäser YRKESKURSER på en arbetspIats. För övrigt är det ingen skiIInad och du borde kunna ta aIIa de oIika teoretiska kurser på samma sätt som om du gick på en "vanIig" dvs skoIföriagd (traditioneII) utbiIdning. Om att vad det betydet att Iäsa som IärIing, se här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling