Rima
    Hej, jag gick klart gymnasiet men i mitt slutbetyg står det att jag saknar 400 poäng dvs. att få godkänd måste man ha 2500 poäng och jag har 2100, vad kan jag göra?? behöver jag bara läsa 400 poäng för att få examen eller behöver jag läsa mer än det??
    läste barn och fritid programmet :) tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rima!

    Det bästa vore om du bokade tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du tar då med dig dina betyg och ni tillsammans lägger upp en planering om vad du behöver läsa och när du kan göra det.

    Utan att veta exakt vilka kurser du har godkända betyg i är det omöjligt att svara på frågan om du behöver läsa de kurser som du tidigare fick IG i eller om du kan läsa andra kurser. Du kanske behöver läsa bara 150 poäng - det beror på vilka kurser som du har godkända betyg i.

    Om du inte kan boka tid med SYV på komvux i din kommun och vill få svar från oss, då behöver vi veta följande:

    1. är det Slutbetyg, Samlat betygsdokument, Examensbevis eller Studiebevis som du har?

    2. från vilket år är ditt utbildningdokument?

    3. exakt vilka kurser du har godkända betyg i (hela listan)?

    4. vad ditt mål är - att bli behörig till högskola? eller om du har ett annat mål, vilket?

    Jag vill också tipsa dig om att du kan komma in på en Yrkeshögskoleutbildning med de betyg du har idag. Yrkeshögskola kan göra undantag och ta in 20% obehöriga i varje klass. Se hela utbudet på www.yhguiden.se

    Du kan få på några exempel på vilka utbildningar som kan finnas inom yrkeshögskola:

    Trägårdsmästare;

    Redovisningsekonom;

    Crossmedia producer;

    Digital marknadsförare;

    E-trainer;

    Synrehabiliterare

    och du hittar även många andra spännande utbildningar på www.yhguiden.se

    Bästa häsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare